In deze nieuwsbrief lees je over updates die we op verzoek van docenten hebben doorgevoerd, roepen we je op mee te denken over casuïstiek voor nieuwe programma's, en stellen we 2 nieuwe collega's aan je voor.
Nieuwe features beschikbaar
In samenwerking met docenten werken we continu aan de ontwikkeling van nieuwe features om TrainTool nog beter te laten aansluiten bij de onderwijspraktijk. Zo is het vanaf nu mogelijk om de feedback in te zien die studenten elkaar geven. De docent kan daardoor de kwantiteit en kwaliteit van peer-feedback volgen. Ook is de scoreschaal van metingen in TrainTool aangepast naar 0-100 punten in plaats van van 75-125, hierdoor sluit het beter aan bij de gebruikelijke schaal.
In samenwerking met Boom Beroepsonderwijs zijn TrainTool-programma’s ontwikkeld bij de boeken Professioneel werken in het sociaal domein van de methode Angerenstein. In de boeken wordt verwezen naar TrainTool waar studenten in video-rollenspellen communicatieve vaardigheden kunnen oefenen bij de theorie waarover ze hebben gelezen. De eerste studenten gaan vanaf september aan de slag met deze nieuwe blended leermethode.
Oproep: denk mee over nieuwe casuïstiek
We zijn op zoek naar input uit de praktijk voor de ontwikkeling van een aantal nieuwe programma’s. Voor lerarenopleidingen gaan we een programma maken over gesprekken voeren met leerlingen (adolescenten) en klassenmanagement. Voor de opleiding Social Work werken we aan een versie van het programma Motiverende gespreksvoering speciaal voor deze doelgroep. Welke vaardigheden moeten volgens jou echt terugkomen in die programma’s? Vind je het leuk om met ons mee te denken? Stuur een mailtje aan Wim Schellekens en we nemen contact met je op!
Derdejaarsstudenten van de bachelor Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie aan de Universiteit Antwerpen starten binnenkort met het nieuwe TrainTool-programma Professioneel communiceren. Ze gaan aan de slag met basishoudingen, reflectief luisteren, metacommunicatie, informatie geven en motiverende gespreksvoering. TrainTool wordt naast de theoretische en praktische lessen ingezet en is deel van de voorbereiding op het assessment: een gesprek met een simulatiepatiënt. Professioneel communiceren is voor de studenten het vervolg op het programma Basiscommunicatie waarin zij vorig jaar al gesprekken met patiënten hebben geoefend. Het programma wordt inmiddels ook ingezet binnen de opleidingen Kinesitherapie en Geneeskunde KU Leuven. Assistant professor An De Groef: “De inzet van TrainTool zorgt binnen deze opleidingen voor een grote meerwaarde en een extra fun-factor in het trainen van communicatievaardigheden!”
Pilots succesvol van start
Een groot aantal docenten is de afgelopen periode gestart met een pilot om TrainTool uit te proberen in hun onderwijs. Na de TrainTool MeetUp op 16 november vorig jaar zijn er pilots gestart bij HBO-ICT van Windesheim, Social Work van NHL Stenden, Bewegingswetenschappen bij de Vrije Universiteit, HRM van de Hogeschool van Amsterdam en er start dit jaar nog een pilot bij Social Work van de Christelijke Hogeschool Ede. Ook een pilot starten?
Speciaal voor docenten en andere onderwijsprofessionals die TrainTool nog niet kennen of er nog niet mee werken, organiseren we op donderdag 24 maart weer een online TrainTool MeetUp. Tijdens de sessie krijg je een demo, maak je kennis met de mensen achter TrainTool én hoor je ervaringen uit de praktijk. Docenten aan de Erasmus Universiteit en Aeres Hogeschool vertellen hoe zij TrainTool in zetten in hun onderwijs.
Het team Educatie van Faculty of Skills is recent uitgebreid met twee nieuwe collega’s. Ramón Koole (boven, 1981) is gestart als Senior Consultant. Hij studeerde Innovation and Technology aan de Erasmus Universiteit en werkte onder andere bij Infowijs.
Rik de Caluwé (1997) deed de master Leadership & Change management aan de Vrije Universiteit en werkt nu als Junior Projectmanager bij Faculty of Skills.
Steeds meer studenten gebruiken de webshop
Steeds meer onderwijsinstellingen kiezen ervoor hun studenten TrainTool rechtstreeks via onze webshop te laten afnemen. Sinds september hebben al meer dan 1150 studenten zich zo bij een TrainTool-programma ingeschreven. Per onderwijsinstelling is een eigen pagina beschikbaar waarop de programma’s staan die door de docent worden voorgeschreven. Inschrijven via de webshop scheelt administratieve rompslomp: de student regelt alles, inclusief betaling, zelf.