10 klantervaringen met TrainTool

Geschreven door Marijn de Geus | 15 oktober 2012

Met een toenemend aantal trainingen en deelnemers wordt het interessant om terug te horen wat men doet en ervaart. Vorige week organiseerden we een workshop, toonden klanten hun online toetsen en trainingen en wisselde men ervaringen uit. In deze blogpost een bloemlezing.

1. things_we_learned.jpgDe feedbacktijd voor een trainer/coach per webcamoefening loopt terug bij meer mensen en ervaring met de module, bandbreedte is ca. 1 tot 5 minuten.
  2. Een verplichte scan (0-meting) werkt goed om deelnemers direct in actie te krijgen (bijv. studenten van Universiteit Utrecht zijn van meet af aan opvallend actief, iedereen upload zijn foto, veel onderlinge feedback, veel chatten).
  3. Andere mechanismen voor commitment zijn kleine feedbackgroepjes (2 a 4 personen), duidelijke weekopdrachten, de lijstjes in het systeem omtrent activiteit van anderen (A. rondde oefening 1 af, B vraagt feedback op oefening zo) waarbij geldt: activiteit leidt tot activiteit.
  4. Het trainen op TrainTool door deelnemers vindt in grote mate plaats vanuit huis, bepaalde bedrijven stellen ruimtes beschikbaar om mensen hun weekopdrachten te laten doen.
  5. PiCompany/Gitp draait op TrainTool een certificatiemodule, het werkt erg efficiënt omdat de tijd voor de assessor is teruggedrongen, met 10 webcamvragen is certificering sneller én betrouwbaar. Hun tip om de spanning hanteerbaar te maken: deel de bloopers!
  6. Gooiconsult draait een module bij een groot telecombedrijf, er is bewust gekozen om het groepsproces zijn werk te laten doen: alleen feedback tussen deelnemers
  7. Voor korte oefeningen die men veel herhaalt voordat men instuurt, vinden de meeste makers dat basale opnamekwaliteit volstaat; voor introductiefilmpjes of instructies kiezen sommigen voor het grote camerawerk
  8. Bij een complex onderwerp zoals Mediation van Dialogue BV, is het relevant om veel theoretisch kader te geven, bij andere onderwerpen leidt teveel theorie juist af en kiest men voor een kort kader en al snel oefenen. Een voorbeeldfilmpje met een bad en een good practice geeft hierbij ook relevant kader.
  9. Online trainingsmodules worden zowel gemaakt als aanvulling op classroom maar steeds vaker ook als 100% online training. Een voorbeeld van de laatste is de Talentdialoog van Talent2U, deze training kan volledig digitaal (en met feedback van de trainer), worden gevolgd.
  10. Het werkt volgens bureau In-CC heel goed om deelnemers (in dit geval voor een salestraining voor een grote bank) vooraf om lastige situaties te vragen en die casuïstiek vervolgens op te nemen en de dag erna als oefenmateriaal aan te bieden; tip: een aantal ‘te’ herkenbare situaties (vet gespeeld), spreken tot de verbeelding!