grote groep

4 misverstanden over communicatie trainen voor grote groepen

Geschreven door Jan-Hendrik Vervelde | 17 januari 2018

Of het nu intern of extern is: communicatie is cruciaal voor succes in je organisatie. Iedere medewerker heeft hier aandeel in. Veel bedrijven hebben dit ook wel door, maar zien vervolgens een hoop beren op de weg: is het niet erg inefficiënt om zoveel mensen te trainen? Helpt het überhaupt wel, en wat voor kostenplaatje hangt eraan? Dit artikel ontkracht de grootste misverstanden over communicatietraining voor grote groepen.

grote groep1. Het helpt niet

Gaan medewerkers daadwerkelijk beter communiceren van communicatietraining? Een valide vraag, want vaak is dit effect maar tijdelijk. Zo kwam bij KLM-medewerkers wereldwijd eens in de vier jaar een trainer langs, wat er praktisch op neer kwam dat medewerkers alweer vertrokken waren tegen de tijd dat de volgende training plaatsvond. Het ontwikkelen van communicatievaardigheden is dan ook geen eenmalige interventie. Daarvoor moet iedere medewerker een langer programma volgen, met herhaling zodat de  getrainde vaardigheden geborgd worden. Zorg dat iedereen een passend trainingsprogramma afmaakt en het effect zal zichtbaar zijn. Je kunt het zelfs meten.

2. One size fits all

Een passend trainingsprogramma - daar zit ook de crux: in te veel organisaties betekent communicatietraining voor een grote groep nog dat de complete groep dezelfde training volgt. Soms worden hierbinnen nog keuzes geboden in bijvoorbeeld e-learningmodules, maar dan is het spreekwoordelijke kwaad al geschied. Communicatietraining is geen one size fits all. Bied medewerkers oefeningen die ze herkennen uit de praktijk, gericht op hun functie(groep). Meet hun vaardigheidsniveau, zodat ze trainingsprogramma’s krijgen aangeboden die hun ontwikkelpunten aanpakken.

3. Het is inefficiënt

Multinationals die hun managers willen ontwikkelen, vliegen hen vaak naar een centrale trainingslocatie. Voor grote groepen is dit niet bepaald efficiënt. Trainers de wereld over laten vliegen, zoals KLM deed, maakt het al efficiënter. Maar met een slimme combinatie van technologie en goede trainingscontent kan het nog efficiënter. De inzet van online videos  geeft de mogelijkheid om grote groepen, al dan niet live, wereldwijd te laten trainen. Zo kun je in de maanden na het (eerste) bezoek van de trainer online training bieden, al dan niet met live online bijeenkomsten, totdat de trainer weer langskomt.

4. Het is duur

Of je wilt investeren in communicatietraining voor grote groepen medewerkers, is een afweging van de organisatie zelf. Duur hoeft het echter niet te zijn. Grote groepen online trainen biedt enorme kostenvoordelen, terwijl de inzet van trainers en coaches ervoor zorgt dat het persoonlijke aspect van communicatie niet verloren gaat. Rabobank-medewerkers bijvoorbeeld, ontvangen na hun online training ieder persoonlijke feedback van hun coach. Alleen al in Nederland traint Rabobank duizenden medewerkers in communicatie op deze manier. Lees hun ervaringen in de casestudy hieronder!