4 redenen om niet aan online training te beginnen

Soms moet je het gewoon niet doen: je medewerkers online trainen. Ondanks dat het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden al lang niet meer uitsluitend live gebeurt. Maar hoewel meer en meer organisaties de overstap maken naar online training, gemotiveerd door meer effect en kostenbesparing, blijkt dat eerste niet overal op te gaan. Herken je een van deze gevallen in jouw organisatie? Wacht dan nog even met online trainen!

phone woman mad s.png1. Communicatie speelt niet op strategisch niveau

Als de top van je organisatie het belang van communicatieve vaardigheden niet inziet, wordt het een stuk lastiger om ze te verbeteren in de rest van de organisatie. Een online training die alleen vanuit HR wordt gepusht, zal in de lijn weinig uitrichten. Dat online oefenen op de werkplek tussen de werkzaamheden door kan, is een belangrijk voordeel ten opzichte van offline. Het gaat echter verloren als de vaardigheden door de betrokken managers niet van belang worden geacht, en daarmee trainen op de werkvloer niet wordt gefaciliteerd. De volgende redenen kunnen hieruit voortkomen, maar er ook los van staan.

2. Er is een gebrek aan toetsbare trainingsdoelen

Inzicht in het vaardigheidsniveau van je medewerkers is een uniek aspect van online training. Om hiertoe te komen, moet er wel (zelf)beoordeling zijn. Hiervoor zijn objectieve normen noodzakelijk, zoals: ‘medewerkers moeten elkaar via het 4G-model feedback kunnen geven’. Degenen die al op het gewenste niveau blijken te zitten, kunnen de training eventueel aan zich voorbij laten gaan en voor de rest toont een toets achteraf de niveauverbetering. Als je niet weet wat je ermee bereikt, waarom zou je dan online gaan trainen?

3. Trainen blijft vrijblijvend

Het klinkt misschien schools; online trainen verplicht maken. Maar, we weten allemaal dat e-learning niet zelden belabberde participatiecijfers heeft. Op een heidag is iedereen er gewoon bij, online werkt dat anders. De flexibiliteit en ‘nieuwheid’ van online training vormen namelijk naast een voordeel ook een gevaar: dat het er bijvoorbeeld steeds bij inschiet, of dat jezelf filmen toch wel confronterend is. Als online trainen vrijblijvend is, haakt er geheid een groot aantal deelnemers af. En dat terwijl na een verplichte training iedereen toch blij is dat ze even doorgezet hebben.

4. Deelnemers zijn niet gemotiveerd

Natuurlijk, ongemotiveerde deelnemers zijn in geen enkel type training gewenst. Maar de kracht van individuele oefening in online training betekent dat gemotiveerde deelnemers zichzelf sneller kunnen verbeteren dan ongemotiveerde. Bovendien trekken enthousiaste voortrekkers de rest mee en is het van grote meerwaarde wanneer deelnemers elkaar onderling feedback geven. Deelnemers zonder motivatie geven online training bij de kleinste tegenslag, zoals weigerende wifi, al op.

Gelukkig zijn er veel meer redenen om wel te beginnen, zoals deze no-brainers en deze zes voor multinationals! Wil je weten of jouw organisatie klaar is voor e-training? Doe hieronder de quiz!

Abonneer je hier!

Recente berichten