5 tips voor het vinden van de juiste e-training partner

Geschreven door Marijn de Geus | 10 februari 2016

Als je de stap hebt gemaakt om training in je organisatie geheel of deels online in te richten, wil je wel met een passende partner in zee gaan. Een trainingstraject is een intensieve samenwerking en een gebrek aan vooronderzoek verlaagt de succeskans aanzienlijk. Bekijk dus goed of de beoogde partner aan door jou gewenste standaarden, features en support voldoet. Zonder te pretenderen dat deze lijst volledig is, bekijken we hier een aantal punten.

1partner_e-training.jpg. Zoekt en gij zult vinden

Als je kranten en websites erop naslaat, ontdek je al snel of de beoogde partner positief in het nieuws voorkomt. Er zijn wellicht awards gewonnen, columns geschreven of interviews afgenomen met de oprichters. Misschien vind je zelfs reviews van anderen. Dit levert direct een hoop nuttige informatie op, want waarom zou je een partner kiezen die niet of negatief bekend staat?

2. Prioriteer de features

De kans is groot dat je voor e-training kiest vanwege de toegankelijkheid voor deelnemers van trainingen op elk tijdstip, elke plek en op elk device. Maar wil je ook dat deelnemers elkaar feedback geven? Dat ze zichzelf kunnen beoordelen na het doen van een oefening? Dat je continue kunt meten wat de daadwerkelijke progressie van de deelnemers is? Hierin groepen kunt vergelijken om conclusies te trekken op basis van de data? Verzamel dus alle mogelijke features en maak voor jezelf duidelijk welke prioriteit ze hebben.

3. Integreer de software

Een app of softwareprogramma kan nog zo relevant en effectief zijn, als deze niet ingebed kan worden in de bestaande software-omgeving wordt het al een stuk omslachtiger om ermee te werken. Controleer daarom of integratie met - en soft migreren binnen - het Learning Management Systeem en een single sign-on voor verschillende toepassingen tot de mogelijkheden behoren.

4. Supportmogelijkheden?

Soepele support is belangrijk voor het verloop van een succesvol traject. Om snel te schakelen, is het van belang dat de accountmanager en het supportteam niet alleen technisch kennis van zaken hebben, maar ook uw organisatie kennen. Snelle bereikbaarheid via chat, e-mail, telefoon en social media is bovendien wel zo fijn. Kijk of dit goed ingericht is!

5. Klaar voor de toekomst

De partij die je kiest kan nu ideaal lijken, maar al snel hopeloos achterlopen. Als je jouw medewerkers standaard ieder jaar van een nieuwe tablet voorziet, wil je wel dat zij daarop kunnen blijven leren en trainen. Welke mobiele besturingssystemen worden ondersteund? En welke browsers? Worden hierin de laatste ontwikkelingen bijgehouden? Is men bezig met continue innovatie?

Kortom, onderzoek grondig de technische mogelijkheden en features, de naam die de partij reeds heeft gevestigd en de aangeboden vorm van samenwerking. Als je dit leest en uit eigen ervaring nuttige tips kunt toevoegen, nodig ik je van harte uit dit te doen! Hoe wij met onze klanten samenwerken, lees je hieronder in de case study’s.