5 vragen aan Hans de Zwart, Innovatiemanager Learning Technologies

Geschreven door Peter van der Reijden | 17 april 2012

Op dit blog besteden we veel aandacht aan online training, didactiek en vaardigheidsontwikkeling. Regelmatig interviewen we een ‘thought leader’ op dit gebied en vandaag leggen we vijf vragen voor aan Hans de Zwart, Innovation Manager for Global Learning Technologies bij Shell, keynote spreker tijdens het afgelopen E-Learning Event en blogger.

hansdezwart.jpg1. In hoeverre geloof je dat soft skills online getraind kunnen worden?

"Geloven" is hier waarschijnlijk het juiste woord. Onderwijstechnologie wordt nog steeds vooral gedreven door opinie. Dat gezegd hebbende, geloof ik er zeker in. Ten eerst zijn een heleboel soft skills inmiddels online skills geworden: hoe je je moet gedragen in een online community, hoe je kennis deelt via microblogging, of hoe je een goed teamlid bent in een internationaal virtueel team. Daarnaast is het heel goed mogelijk om allerlei soft skills online te oefenen. Ik zie een soort natuurlijke verhoging van de "fidelity" van het oefenproces: van oefenen in simple webchats, naar oefenen in teleconferenties, naar oefenen met webcams of misschien zelf oefenen in telepresence ruimtes. Tot slot denk ik dat je met goed design alle soorten skills op alle soorten manieren kunt trainen.

2. Welke ontwikkelingen op het gebied van online soft skills training vind je het meest veelbelovend? Kan je een goed voorbeeld noemen?

De grootste "opportunity space" ligt volgens mij bij het inzetten van games. Recent heb ik goed gekeken naar twee voorbeelden van games die allebei proberen om soft skills te trainen:

  • X-Team is een 3D game waar je met 12 mensen tegelijkertijd zoveel mogelijk pagodes moet bezoeken voordat je op tijd bij de finish moet komen. De pagodes staan op eilandjes die alleen maar te bereiken zijn via bruggen. Elke brug kan maar een beperkt aantal keren worden overgestoken (je bent met 12, maar er kunnen maar 6 mensen over deze brug, wat nu?). Alles wordt gemeten en het is dus heel makkelijk om met goede facilitatie en door met de parameters van de game te spelen een (online) teambuilding proces te begeleiden.
  • Code 4 van Hubbub en Demovides is een game die in runs van drie weken gespeeld wordt. Deze video legt uit hoe het spel verloopt:


3. Wat is volgens jou de grootste uitdaging als het gaat om het online trainen van soft skills?

Oefening is volgens mij het sleutelwoord bij het verkrijgen van skills en daar ligt dan ook de grootste uitdaging: Hoe krijg je mensen zover om regelmatig iets te doen wat ze erg moeilijk vinden? Hoe krijg je ze over hun angst om nieuw gedrag uit te proberen? Ook daar vermoed ik dat de oplossig waarschijnlijk ligt in het inzetten van heel goed ontworpen games.

4. Met het oog op de toekomst: op welke ontwikkelingen verheug jij je en welke vrees je?

Alan Kay heeft een beroemde definitie van wat technologie is: "Technologie is alles wat nog niet bestond toen je geboren was". Zijn maatje Danny Hillis heeft een nog betere definitie: "Technologie is alles wat nog niet werkt". Iets als een lift noemen we inmiddels geen technologie meer. Ik verheug me dus op het moment waarop een heleboel van wat we nu nog technologie noemen echt gaat werken. Hoe dat er bijvoorbeeld voor smartphones met apps uit zou kunnen gaan zien, kun je hier lezen (onder het kopje "Why Mobile Apps Must Die").

Iets vrezen past niet zo goed bij hoe ik in het leven sta. Ik denk dat wij er als mensen in onze relatie met technologie altijd wel uit zullen komen. Maar als ik dan toch iets moet noemen, dan maak ik me vaak zorgen over de integriteit van het Internet met daarboven op het web als platform voor innovatie. De vijf "stacks" (zoals Bruce Sterling ze noemt): Amazon, Apple, Google, Microsoft en Facebook zijn allemaal hard aan het werk om gesloten eco-systemen te bouwen. Wij gaan daar de komende jaren veel last van krijgen en het moet waarschijnlijk eerst echt pijn doen voordat de silo's doorbroken zullen worden.

5. Bij welke weblogs, personen of organisaties vind jij inspiratie?

De persoon van wie ik heel veel leer is Stephen Downes. Hij schrijft elke werkdag een nieuwsbrief over de zaken die hij als filosoof, technoloog en onderwijs theoreticus interessant vindt. De nieuwsbrief wordt onder een Creative Commons licentie gepubliceerd en je kunt je gratis abboneren. Daarnaast let ik goed op wat George Siemens doet, hou ik de Internet Time Alliance in de gaten en probeer ik altijd tijd te vinden om Audrey Watters te lezen: een onderwijstechnologie journaliste met een punk attitude. Internet technologie in het algemeen volg ik door te luisteren naar Guardian Tech Weekly en de shows van Leo Laporte (met name This Week in Tech). Denkers als Clay Shirky, Yochai Benkler, Lawrence Lessig en Douglas Rushkoff wijzen mij de weg.

Een van mijn absolute helden is Martin Dougiamas, de bedenker van Moodle. Het is zijn natuurlijke leiderschap en persoonlijk karakter die ervoor hebben gezorgd dat Moodle zo succesvol is geworden dat zelfs een gigant als Blackboard en niet meer omheen kan.

Andere organisaties waar ik inspiratie vind zijn de partijen die op niet commerciële wijze onderwijs en technologie weten te democratiseren. Denk dan bijvoorbeeld aan Mozilla de architecten van het open internet (zij hebben ook een learning outfit en werken hard aan een Open Badges infrastructuur), of de Peer2Peer University, Tactical Technology Collective en Ushahidi. Het is geen toeval dat al deze projecten op open source gebaseerd zijn. Ik geloof heel erg in de waarde van open source, zowel vanuit een praktisch perspectief als een moreel perspectief.

Over Hans de Zwart

Hans de Zwart is Innovatiemanager Global Learning Technologies bij Shell International. In het verleden was hij Shells Blended Learning Adviseur en daarvoor Moodle consultant bij Stoas Learning. Hij begon zijn carriere als leraar lichamelijke opvoeding in Amsterdam. Hans opereert op het snijvlak van technologie (liefst "open") en educatie. Hij gelooft dat technologie nooit neutraal is en design van belang is. Hans blogt op blog.hansdezwart.info (de moeite waard), leest publiekelijk and twittert zo nu en dan.