6 adviezen voor academisch presenteren

Geschreven door Jan-Hendrik Vervelde | 11 september 2015

Presenteren kun je leren. Dat rijmt niet alleen, het is ook nog eens een waarheid als een koe. Er zijn dan ook talloze tips te vinden voor het verbeteren van presentatievaardigheden en daarmee academische vaardigheden. Academisch presenteren is echter een vak apart. Een vak dat niet iedere universitaire student even goed beheerst. Hoe zorg je dat studenten boeiender presenteren?

academisch_presenteren_ft.jpgMet input van universitair hoofddocenten en hoogleraren van onder andere de TU Eindhoven en Universiteit Utrecht ontwikkelden wij een training voor studenten die alle aspecten van academisch presenteren behelst. We delen graag enkele adviezen!

1. Begin met een uitdagende stelling

Begin met een uitdagende stelling of een conflict, door twee dingen tegenover elkaar te zetten. Je publiek wil dan direct weten hoe het eigenlijk zit. Je hebt een aandachtstrekker nodig zodat het publiek benieuwd is naar wat jij gaat vertellen.

2. Denk als een goochelaar

Je houdt de aandacht van het publiek vast door met hun verwachtingen te spelen, zoals een goochelaar dat doet. Dit kan met verhaalelementen, gadgets of op andere manieren. Het doel is dat je een verwachting bij je publiek wekt, maar vervolgens net iets anders verder gaat. Zo blijft men altijd geboeid.

3. Bekijk veel voorbeelden

Er zijn online genoeg voorbeelden van academisch presenteren te vinden, en de opkomst van initiatieven als de Universiteit van Nederland en TEDTalks heeft hier alleen maar aan bijgedragen. Daarnaast kun je ook dingen meenemen van academische presentaties die je zelf bezoekt. Bepaal wat het beste bij jou past en gebruik dit!

4. Verpak je bevindingen in een rollenspel

Een opvallende vorm van een academische presentatie is een rollenspel. Door de antwoorden en resultaten uit het empirisch onderzoek te verpakken in een rollenspel, maak je op een speelse manier duidelijk wat voor impact het heeft en waar het op gebaseerd is.

5. Leef je in in je publiek

Bedenk wat jij zelf leuk vindt om naar te luisteren, en kijk zo op een kritische manier naar je academische presentatie. Je publiek is waarschijnlijk grotendeels hetzelfde als jij, dus behandel het niet als kritiekloos klapvee.

6. Maak het persoonlijk

Academisch presenteren leent zich uitstekend voor een persoonlijke benadering. Als empirisch onderzoeker ben je zelf het veld in geweest, en de dingen die jij hebt meegemaakt vormen de anekdotes die het verhaal levendig maken.

Inmiddels zijn verscheidene studenten gestart om academisch presenteren online te trainen. In de case study hieronder leest u hoe de Universiteit Utrecht online training introduceerde. In de onderstaande video ziet u de adviezen van de universitaire experts.