6 optimale benaderingen voor e-learning en e-training

Geschreven door Jan-Hendrik Vervelde | 1 oktober 2015

Corporate learning wordt steeds meer ingevuld door online oplossingen, wat ervoor zorgt dat de markt voor e-learning en e-training zich constant ontwikkelt. Niet zo gek: managers staan onder druk om zowel tijd als kosten te besparen, terwijl globalisering en groeiende diversiteit voor nieuwe trainingsuitdagingen zorgen. In bepaalde omgevingen zijn de voordelen van online training bovendien optimaal. Strategieconsultants van Roland Berger onderzochten zes optimale benaderingen voor e-learning. 

e-learning e-training1. Geografisch verspreide deelnemers

Traditionele fysieke training en corporate learning zijn lastig te organiseren als deelnemers geografisch ver van elkaar af werken. Er moet dan een centrale plaats worden gevonden, en reistijden en -kosten kunnen flink oplopen. Online maakt dit echter niets uit. Bovendien kunnen de resultaten van groepen van verschillende locaties gemakkelijk met elkaar vergeleken worden, waardoor interessante inzichten ontstaan.

2. Verschillende kennis- en vaardigheidsniveaus

Kleine kans dat je medewerkers allemaal precies hetzelfde niveau hebben op de vaardigheden die jij wilt verbeteren. Dan heeft het dus ook niet zoveel zin om ze allemaal dezelfde training te bieden. Online is het simpel om eerst ieders niveau vast te stellen en hier vervolgens de training op aan te passen. Een eventuele fysieke training kan daarna verdieping bieden. 

3. Constante ontwikkeling onder werktijd

Voor veel managers is het op zijn zachtst gezegd niet ideaal als medewerkers een dagdeel kwijt zijn aan een training. Bovendien moeten bepaalde kennis en vaardigheden constant up to date worden gehouden. Dan is het veel efficiënter als training op elk moment beschikbaar is online, ook onderweg en op de smartphone.

e-learning e-training4. Individuele voortgang meten

Organisaties die verwachten dat hun medewerkers bepaalde niveaus behalen, zien veel voordelen van e-training: individuele toetsing en beoordeling geeft direct inzicht in ieders voortgang. Nieuwe werknemers bijvoorbeeld, die binnen enkele maanden het juiste gedrag naar klanten moeten vertonen.

5. Algemene informatie voor grote groepen

Als een grote groep medewerkers dezelfde informatie of vaardigheden moet leren, bestaat normaal gesproken het gevaar dat niemand iets leert vanwege de one size fits all benadering. E-learning faciliteert daarentegen een Personal Learning Environment (PLE): iedere deelnemer oefent op het moment en de plaats van zijn of haar voorkeur.

6. Meer dan pure kennisoverdracht

Zodra de doelstelling meer in de richting gaat van veranderingen in gedrag dan pure kennisoverdracht, worden blended learning benaderingen en focus op communicatie en samenwerking belangrijker. Hoe gevariëerder het trainingsdoel, hoe gevariëerder de optimale methode. 

Heb je zelf ervaring met deze benaderingen? Het complete onderzoek vind je hier. Wil je weten hoe e-training precies werkt? Klik dan hieronder!