Kennis borgen training

Borgen, betekenis en blijvend effect

Geschreven door Francine Smink | 8 oktober 2015

De wasmiddelenfabrikant belooft dat de was Nog Langer Wit blijft, opleiders beloven trainingen met Langdurig Effect. Maar wist u dat u als manager of opleidingsfunctionaris een belangrijke bijdrage levert aan dat effect? Een blog over betekenisvol opleiden en het borgen van trainingen.

Waarom moeten we dat leren?

Kennis borgen trainingHet komt regelmatig voor dat in organisaties hele afdelingen ‘op cursus’ moeten omdat van hogerhand is besloten dat die cursus belangrijk is voor doel X of Y. Vaak zijn ze dat ongetwijfeld ook. Maar denk even aan de middelbare school. Hoe vaak vragen leerlingen zich niet af waarom ze iets moeten leren? En hoe onbevredigend is het antwoord van de docent die zegt: ‘Omdat het op het proefwerk komt’. Iets moeten leren vanwege een reden van buitenaf, is niet motiverend. De meeste medewerkers zullen willen voldoen aan de opgelegde verwachtingen en braaf hun ‘ding doen’ - misschien zetten ze zelfs nog een stapje extra -, maar voor blijvend effect is intrinsieke motivatie belangrijk.

Wie een training als betekenisvol ziet voor zijn functioneren, ziet wat het oplevert in de dagelijkse praktijk of in de nabije toekomst, zal zélf willen leren. De training is dan geen doel op zich, maar een middel om iets anders te bereiken. Voor dit deel van het opleidingstraject, voorafgaand aan een training of cursus, is een belangrijke taak weggelegd voor managers en opleidingsfunctionarissen. Inzicht in motivatie is hierbij van belang.

Borgen = voorkomen dat het verzandt

Medewerkers volgen een verkooptraining, leren nieuwe vaardigheden, komen enthousiast terug en gaan het geleerde in praktijk brengen. U als leidinggevende en uw collega’s van HR volgen het nieuwe gedrag met belangstelling en vragen er actief naar. Maar vaak zie je in de praktijk dat na verloop van tijd de een na de ander weer volgens de oude patronen werkt. En op een gegeven moment is het alsof er geen training geweest is. We horen dan van cursisten: ‘Er vraagt nooit iemand meer naar’. En daarachter echoot het: als ‘de baas’ het niet belangrijk vindt, waarom zouden wij dan ons best doen?

Voorkom dus dat het doel van een training en dat wat er geleerd is, verzandt. De training was immers zo belangrijk! Breng het belang op gezette tijden in herinnering, praat over wat het oplevert of wat er tegenvalt in de praktijk. Bij Faculty of Skills helpen we onze deelnemers door na het 'voltooien' van een training de oefeningen nog geregeld terug te laten komen. Houd het levend, voorkom vrijblijvendheid. Borgen dus. Ook – juist! - in de drukte van alledag.

Meer weten over borging in onze trainingen? Praat eens met een van onze experts!