Communicatie online aanleren

Geschreven door De Telegraaf | 30 november 2016

UTRECHT - Jarenlang stuurde Marijn de Geus, na een psychologisch onderzoek, mensen naar klassieke communicatietrainingen. Tot hij erachter kwam dat dit vrij weinig effect had. „Als je iemand een eenmalige training geeft wordt hij zich bewust van zijn onbekwaamheid, maar je wilt juist dat hij onbewust bekwaam wordt.”

marijn de geus tablet s.jpgDe Geus vroeg zich af wat de essentie is van het aanleren van communicatieve vaardigheden en concludeerde dat het een kwestie is van voor- en nadoen. „Een slecht nieuws gesprek voeren kun je niet uit een boekje leren, dat moet je doen.”

Vier jaar geleden startte hij samen met een compagnon met TrainTool, een online trainingsplatform voor het bedrijfsleven. „Klanten kiezen een thema, bijvoorbeeld klantgerichtheid, en vervolgens krijgen alle werknemers een inlogcode. Iedereen kan individueel oefenen op tijden dat het hem of haar uitkomt.”

Net als bij de fysieke trainingen wordt er gebruikgemaakt van rollenspellen. „Gebruikers krijgen uitleg en voorbeelden, gevolgd door een kort rollenspel waarbij ze zichzelf met de camera moeten opnemen en terug kunnen kijken.”

Aan de hand van beoordelingsvragen controleren gebruikers zelf of ze de vaardigheid onder de knie hebben. Ze kunnen het steeds opnieuw spelen. „Als ze tevreden zijn kunnen ze de video delen met collega’s.”

Het blijft niet bij zelfbeoordeling. Gebruikers krijgen een eindtest, waarvan de score naar de leidinggevende gaat. „Deze data speelt een steeds grotere rol. Bedrijven krijgen bijvoorbeeld inzicht in hoe snel mensen een nieuw niveau onder de knie hebben of kunnen de vaardigheden per vestiging vergelijken. Daar kunnen ze vervolgens de training op aanpassen.” 

Grote bedrijven als KLM, Akzo Nobel en Coolblue omarmen de methode, net als een aantal banken en universiteiten. Doordat TrainTool een aantal multinationals als klant heeft, wordt de methode al op verschillende plekken in de wereld gebruikt. „In België kunnen werklozen gratis gebruikmaken van het platform om zo hun vaardigheden en kans op een baan te vergroten”, vertelt De Geus trots. „Helaas is het UWV hier nog niet zo ver.”

Lees het artikel in De Financiële Telegraaf