De rol van de trainer in online training

Geschreven door Peter van der Reijden | 4 november 2011

Goede trainers verstaan de kunst om in de zaal een groep ‘veilig’ te maken, te doceren, te stimuleren en tegelijkertijd iedere deelnemer persoonlijk verder te brengen. Moet je als trainer van een online of blended training hetzelfde kunnen? Of iets anders?

online_trainer_s.jpgDe online trainer is coach

De rol als coach is online nog veel meer aan de orde. Online trajecten zijn veel meer verweven in het dagelijks leven. Oftewel, terwijl de deelnemer een online module Assertiviteit volgt, wordt hij ook geconfronteerd met de dagelijkse situaties die hem daarop uitdagen. Het is waardevol om deze praktijk-ervaringen te betrekken in het leerproces en hierop persoonlijk te coachen.

De online trainer is facilitator

De meeste leeromgevingen stellen een deelnemer in staat zijn eigen tempo, aandachtspunten en soms zelfs leerpad te bepalen. Het faciliteren van zijn of haar leerproces wordt daarbij belangrijker dan het sturen op de volgende stap.

De online trainer is kwaliteitsbewaker

Online training daagt een deelnemer uit om zelf ‘creator’ te worden. Of het nu gaat om het vullen van een wiki, het reageren op het forum, het geven van feedback op medecursisten of het opnemen van eigen instructiefilmpjes: de lesstof staat niet meer vast. Een geweldig fenomeen, maar het waarborgen van de kwaliteit is daarbij wel erg relevant.

De online trainer is motivator

De online leeromgeving is simpelweg een minder dwingend concept dan de verplichte aanwezigheid in het zaaltje. Motivatie komt niet altijd vanzelf en de rol als motivator is daarmee des te relevanter. Zie ook: 7 tips om motivatie in online training te worden.

De online trainer is geen docent

‘Flipping the classroom’ is de hippe slogan die er nu vaak aan vast wordt geknoopt. Kinderen thuis colleges laten volgen en op school het huiswerk laten maken. De parallel gaat redelijk op: het doorlopen van een powerpoint tijdens de face-to-face sessie is simpelweg niet efficiënt en bovenal niet meer nodig.

De online trainer is geen computerexpert

Als online trainer hoef je niet ineens alles te weten van computers. Het contact op afstand is even wennen en het helpt als je een beetje snel typt. Daar blijft het ook wel bij. Anders gebruik je de verkeerde leeromgeving.

Dit zijn de rollen die wij onderscheiden bij onze klanten. Ik ben ontzettend benieuwd naar jouw mening. Wat mis ik, wat zie je anders en waar ben je het mee eens? Laat het weten in het commentaar veld hieronder!