always on learning

Dé leertrend van 2018: always-on learning. Maar hoe?

Geschreven door Marijn de Geus | 15 maart 2018

Jouw carrière is waarschijnlijk aan veel meer verandering onderhevig dan die van je ouders. Hetzelfde geldt voor je vaardigheden. Tijden veranderen, en voor bedrijven betekent dit dat real time en always-on learning de standaard wordt. Als medewerkers niet doorlopend nieuwe, algemenere vaardigheden kunnen leren, waar en wanneer zij dat willen, lopen ze weg. Het is een van de belangrijkste trends in HR dit jaar, blijkt uit onderzoek van Deloitte. Maar hoe faciliteer je always-on learning binnen jouw organisatie? 

always on learningIeder jaar brengt Deloitte het Global Human Capital Trends rapport uit. Dit jaar met ‘Careers and Learning’ als de op één na belangrijkste wereldwijde trend, achter het nogal algemene ‘The Company of the Future’. Nederlandse managers zetten het onderwerp zelfs op de eerste plaats. Voor millennials wereldwijd vormen ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden de belangrijkste factor in het imago van werkgevers. Tegelijkertijd vindt tweederde van hen dat hun werkgever hun vaardigheden niet goed benut, en wil 42% van baan veranderen omdat ze niet snel genoeg leren.

Meer algemene vaardigheden

Arbeidsmobiliteit is hoger dan ooit tevoren. De mediaan van Amerikanen die gevraagd werd hoe lang ze al voor dezelfde werkgever werkten, daalde tussen 2014 en 2016 van 4,6 naar 4,2 jaar. Voor millennials was dat zelfs maar 3,2 jaar, een aantal dat sindsdien niet zal zijn gestegen. Tegenover Deloitte gaf tweederde van hen aan binnen vijf jaar van werkgever te gaan veranderen. Werknemers, en millenials in het bijzonder,  verwachten dan ook vaardigheden te leren die breder inzetbaar zijn. Deze interdisciplinaire vaardigheden helpen organisaties bovendien om meer als een netwerk van teams te fungeren, een andere ontwikkeling die Deloitte beschrijft. “Leren moet mensen aanmoedigen om tussen banen te bewegen”, zegt het rapport. Soft skills vormen misschien wel het grootste deel van interdisciplinaire vaardigheden, en krijgen dan ook steeds meer aandacht in organisaties.

Blijf vaardigheden verversen

IT’ers moeten iedere 12 tot 18 maanden hun vaardigheden opnieuw ontwikkelen. Voor professionals in marketing, sales, productie, justitie, accounting en finance geldt volgens Deloitte grotendeels hetzelfde. Dat vaardigheden korter up-to-date zijn betekent dat leren meer geleidelijk gebeurt, op elke tijd en plaats. Leertechnologieën faciliteren een ‘altijd-aan’, samenwerkende en samengestelde leerervaring. Medewerkers moeten op elk moment kunnen leren: ze vinden kennis snel online, oefenen een soft skill via een app, of delen een ervaring met collega’s in een chatgroep. Vooruitstrevende organisaties combineren zaaltjes - en groepstraining met microlearning en sociale leerinterventies. Eenmalige interventies maken plaats voor een doorlopend programma over meerdere maanden, met daarna weer herhalingsoefeningen. Zo blijven de vaardigheden van medewerkers up to date.

Nieuwe leersystemen en statistieken

Het snelst groeiende segment in HR-technologie is de adoptie van nieuwe leersystemen voor werknemers. Dat is niet alleen het LMS; op alle niveaus van leertechnologie wordt naar vernieuwing gezocht, weet Deloitte. Dat betekent meer digitalisering en online, wat ook always-on learning faciliteert. Daardoor komen leerstatistieken beschikbaar, zoals de tijd die werknemers op leerplatformen doorbrengen. Deloitte licht hiermee echter nog maar een tipje van de sluier op. Always-on learning van soft skills gebeurt nu al in veel organisaties door middel van videorollenspellen die op de smartphone overal en altijd gedaan kunnen worden. Leersystemen als deze geven bovendien wereldwijd objectief inzicht in de soft skill-beheersing binnen organisaties en het effect van trainingen hierop.

Ook Deloitte zelf gebruikt zo’n leersysteem om verschillende vaardigheden te ontwikkelen bij werknemers. Lees hun ervaringen in de casestudy!