Coachend leiderschap

Een beknopte handleiding voor coachend leiderschap

Geschreven door Faculty of Skills | 5 juni 2018

Coachend leiderschap is een steeds populairdere vorm van leidinggeven. De term ‘coachend’ wekt misschien de indruk dat er veel sturing moet worden gegeven aan de werknemers. Echter, het tegenovergestelde is waar! Ontdek op welke manier coachend leiderschap een intrede kan maken in jouw organisatie. 

Coachend leiderschapDe implementatie van een coachende leiderschapsstijl brengt aardig wat met zich mee. Het ultieme doel van coachend leiderschap is dat medewerkers ‘taakvolwassen’ worden. Dit betekent dat bepaalde werkzaamheden, waar vroeger de leidinggevende zich nog mee bezig hield, volledig kunnen worden overgenomen door medewerkers.

Een basis van vertrouwen

Een van de belangrijkste eigenschappen in coachend leiderschap is vertrouwen. Vertrouwen in de medewerkers, om precies te zijn. Als een leidinggevende vertrouwen heeft in zijn medewerkers dan is dat in eerste instantie rustgevend voor de leidinggevende zelf. Als er vertrouwen is in het feit dat medewerkers hun taken naar behoren kunnen uitvoeren dan kan de leidinggevende zich bezighouden met andere zaken. Daarnaast heeft dit vertrouwen een positief effect op de medewerkers zelf. Zowel leidinggevenden als andere medewerkers willen namelijk dat dit vertrouwen zich uitbetaalt. Verplaats je in de schoenen van een medewerker: je wilt liever op je eigen manier taken uitvoeren dan dat het werk voor je wordt voorgekauwd. Ook is het voor de ontwikkeling van de medewerker goed als hij op zijn eigen manier taken leert in te vullen. Een voorwaarde voor het verstrekken van dit vertrouwen is wel dat medewerkers bewezen gemotiveerd en bekwaam zijn om de de taken tot een goed einde te brengen.

Een gemeenschappelijk doel

Bekwaamheid is er van nature of kan getraind worden. Maar motivatie onder medewerkers kan lastig te bewerkstelligen zijn. Het helpt om een gemeenschappelijk doel te creëren voor leidinggevende en medewerker, zodat medewerkers hun werkzaamheden zien als meer dan taken op zich. Als een medewerker zijn bezigheden ziet als pijlers van een groter geheel, dan verhoogt zijn motivatie. Wanneer medewerkers zich constant bewust zijn van het grote plaatje, dan zullen ze zich met meer betrokkenheid en motivatie opstellen in hun bezigheden. Enthousiasmeer de medewerkers bijvoorbeeld om mee werken richting een meetbaar resultaat, zoals de omzet in een bepaalde periode. Een bijkomstigheid van het creëren van een gemeenschappelijk doel is wel dat medewerkers hun input zullen willen geven in het proces om het uiteindelijke doel te bereiken. Dit hoeft natuurlijk niet nadelig te zijn, integendeel, op deze manier maak je gebruik van de collectieve intelligentie in de organisatie!

Coachende communicatie

Ook communicatie wordt beïnvloed door een coachende leiderschapsstijl. Het loslaten van werknemers betekent natuurlijk niet dat er helemaal geen contact meer is tussen de leidinggevende en de medewerker. Het contact met de medewerker wordt wel doelgerichter. Als de leidinggevende eens in de zoveel tijd overlegt met de medewerker dan is het van belang dat hij ook echt goed luistert naar eventuele problemen waar de medewerker tegenaan loopt. Op deze manier kan de leidinggevende de medewerker op een doelgerichte manier begeleiden bij zijn werkzaamheden. Ook feedback geven en ontvangen moet onderdeel zijn van dit contact. Dit soort ‘coachende communicatie’ zal niet bij iedereen als vanzelf komen. Zorg er dus eerst voor dat je managers hun communicatieve vaardigheden op het vereiste niveau hebben door middel van training en meting. Introduceer vervolgens coachend leidinggeven en je zult zien dat gelukkigere medewerkers meer eigen initiatief tonen!

Download de casestudy en ontdek hoe managers van Deloitte in coaching worden getraind!