Faculty of Skills wint internationale IELA award

Geschreven door Faculty of Skills | 28 september 2021

Faculty of Skills is bekroond met een International E-Learning Award. Het TrainTool-programma dat ontwikkeld is met Maastricht University is uitgeroepen tot het beste blended leerprogramma in de academische divisie. De prijs werd toegekend tijdens de International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL) in Dresden, Duitsland.

400 eerstejaars

IELA Awards Maastricht UniversityHet programma ‘Dealing with extreme emotions is gemaakt voor eerstejaarsstudenten Psychologie aan Maastricht University. In het programma oefenen studenten gespreksvaardigheden in TrainTool. In online video-rollenspellen maken ze kennis met een cliënt, met wie ze een psychologische test gaan uitvoeren. De communicatie rond de test verloopt niet soepel en het is aan de studenten om regie te houden in het gesprek en de cliënt op haar gemak te stellen. Ze nemen zichzelf op video op en die beelden worden van feedback voorzien door een docent. 400 studenten oefenen jaarlijks hun vaardigheden met het programma, iets wat onmogelijk is bij traditionele rollenspellen in het klaslokaal.

Niet alleen een cognitief leermiddel

Docent Reinier Kreutzkamp van Maastricht University is een overtuigd gebruiker van TrainTool in zijn onderwijs. Kreutzkamp: “Je kunt met video echt laten zien hóe iets moet

gebeuren, maar je kunt ook de student opeens midden in een situatie plaatsen. Dan heb je een leermiddel dat niet alleen cognitief is, maar waarin je je eigen emoties moet leren reguleren. Met TrainTool creëer je eigenlijk een soort laboratoriumsituatie waarin studenten kunnen oefenen met vaardigheden.”

Lees hier de hele case study over het programma voor Maastricht University

Over de International E-Learning Awards

De International E-Learning Awards worden jaarlijks uitgereikt aan de beste projecten op het gebied van e-learning, mobile learning, en blended learning, in twee divisies: academisch en voor bedrijven. Een jury beoordeelt de projecten onder meer op educatieve kwaliteit, doeltreffendheid, de bruikbaarheid en de algemene relevantie. De prijzen zijn een initiatief van de International E-Learning Association (IELA). Die organisatie, opgericht in New York  in 2007, heeft tot doel de kennis van e-learning te vergroten op scholen, universiteiten en op de werkplek.