Het belang van de online trainer

Geschreven door Peter van der Reijden | 10 mei 2012

De trainer is het belangrijkste ingrediënt voor een succesvolle online training. Specifiek: de motivatie, structuur en feedback die de trainer geeft. Dat zegt Torstein Rekkedal van het Noorse NKI (met 12K+ studenten). En wij zijn het daar mee eens.

online-trainer.jpgRekkedal presenteerde vandaag op het congres van de European Association for Distance Learning. Wij waren er niet bij, maar Wilfred Rubens wel en hij schreef een goede samenvatting (hier). De bevindingen van het NKI liggen erg op een lijn met onze dagelijkse ervaringen. Wij geloven sterk in het belang van de trainer in online trainingen. De opvatting dat e-learning ten doel heeft om de trainer te vervangen is wat ons betreft een groot kwaad (hoewel de rol van de trainer zeker zal veranderen). Hieronder ga ik in op enkele aspecten die volgens Rekkedal het belang van de trainer duidelijk maken en geef ik aan hoe wij dit ervaren:

Structuur en motivatie

De flexibiliteit van online training is zowel het sterke als het zwakke punt. Eindelijk kan men leren op ieder moment van de dag, op iedere plek. Maar hoe sterk iemands motivatie ook is, de discipline om consequent te blijven werken aan gedragsverandering is extreem zwaar. Net als het NKI merken wij dat het belang van een persoonlijke trainer die betrokken is bij iemands persoonlijke voortgang, extreem belangrijk is.

Ten eerste is het leuker. Ten tweede, de meeste deelnemers doen veel om hun trainer niet teleur te stellen. Jezelf teleurstellen is één, maar anderen laten zitten zorgt voor een egodeuk. Ten derde is het erg motiverend om iemand die je vertrouwt als autoriteit te horen vertellen waarom je hiermee bezig bent. En tenslotte is het bij echte gedragsverandering heel moeilijk om zelf jouw aandacht goed te plaatsen. Een trainer duwt je uit je comfortzone en zorgt dat je sneller gaat dan je durft. Of dat je diezelfde deelvaardigheid voor de 7e keer oefent, terwijl jij jouw interesse al lang bent verloren.

Reactietijd

Het onderzoekt duidt ook het belang van de feedback van de trainer. En dan specifiek de reactietijd en de inhoudelijke expertise. Vanuit een didactisch perspectief is het verschil tussen een reactie na 60 minuten of na 24 uur niet al te groot. Het verschil is ofwel directe feedback ("stop, kijk eens wat je daar deed") of niet. Maar vanuit een motivatie perspectief blijkt een snelle reactietijd belangrijk (en daarom meten we die).

Gepersonaliseerde feedback van een expert

De belangrijkste reden dat de trainer altijd een rol heeft in online training, is het feit dat persoonlijke feedback van een expert erg belangrijk is voor gedragsverandering. Dit wordt het meest duidelijk als we de feedback van groepsgenoten en collega's vergelijken met die van de trainer. Het zien van de leerpunten en weten welke tips je kan geven om dit te veranderen is een vak.

Meer weten over dit onderzoek? Check Rekkedal’s paper, zijn presentatie of Wilfred Rubens verslag.