Het belang van lichaamstaal in businesscontact

Geschreven door Jan-Hendrik Vervelde | 24 september 2015

Zakelijke contacten draaien om communicatie tussen mensen. Of het nu een collega aan de andere kant van het bureau is, of een zaal vol relaties waar je aan presenteert, interactie met andere personen is cruciaal. Lichaamstaal speelt in dit contact een belangrijke rol. Wist je dat mensen meer dan 250.000 verschillende gezichtsuitdrukkingen hebben? Gebruik ze!

lichaamstaal_ft1.jpgOm er maar meteen een Wikipedia-definitie tegenaan te gooien: "lichaamstaal of non-verbale communicatie is het geheel van communicatieve boodschappen dat door middel van gebaren, mimiek, lichaamshouding en oogcontact wordt overgebracht." Een breed palet dus. Maar ook iets dat kan worden samengevat in zes universele visuele signalen: blijdschap, verdriet, verrassing, afkeer, boosheid en angst. 

Lichaamstaal is bovendien de meest effectieve manier om emoties te communiceren en daarmee van grote invloed tijdens zakelijke gelegenheden. Hoe ontmoet je een potentiële klant, leid je een team of ga je om met een boze collega? De juiste houding maakt een groot verschil. Niet voor niets benoemden we al eerder het belang van een eerste indruk.

De persoon waarmee jij communiceert, onthoudt maar 10 procent van de gesproken of 20 procent van de visuele informatie. Combineer je deze twee, dan stijgt dit naar 65 tot 80 procent. Het is dus buitengewoon belangrijk dat wat je zegt en je lichaamstaal in overeenstemming zijn met elkaar. Dit is dan ook een integraal onderdeel van onze trainingen: zorg dat je lichaamstaal en boodschap niet incongruent zijn!

Wil je meer weten over hoe je jezelf zo goed mogelijk presenteert? Schrijf je dan in voor onze gratis online training Personal Pitch!

lichaamstaal