Het strategische belang van continue training

Geschreven door Jan-Hendrik Vervelde | 3 december 2015

Als er één ding is dat veel sectoren in de huidige economie met elkaar gemeen hebben, is het wel dat ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen. Markten veranderen en bedrijven die hun strategie hier niet op tijd op weten aan te passen, zitten met de gebakken peren. In deze omgeving vormt continue training een kracht die niet onderschat mag worden. Hoe zorg je dat training een strategische rol speelt?

strategisch_trainen.jpg

Het E-Learning Market Trends & Forecast 2014 - 2016 Report benadrukt het belang van een bedrijfsstrategie waarin continu nieuwe kennis en vaardigheden worden opgedaan, zodat de concurrentie het bedrijf niet te slim of te snel af is. Dergelijke trainingsprogramma’s zijn echter minder effectief zonder toepasselijke technologische ondersteuning, meldt het rapport. De strategische invloed van continue online training en learning is gebaseerd op drie kenmerken:

1. Continue training betekent snelle aanpassing

Nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe vaardigheden binnen het bedrijf. Hoe sneller deze ontwikkelingen elkaar opvolgen, hoe sneller nieuwe vaardigheden moeten kunnen worden aangeleerd. Steeds een nieuw trainingstraject opzetten lijkt inefficiënt. Het is effectiever om nieuwe skills op te nemen in een bestaand continu trainingsprogramma. Als de markt bijvoorbeeld vraagt om meer aandacht voor de klant, zouden medewerkers binnen no time enkele klantgerichtheidsoefeningen in hun wekelijkse smart video roleplays kunnen vinden.

2. Kostenverlagend en kwaliteitsverhogend

Online training geeft op individueel niveau duidelijk inzicht in waar je staat. Er is namelijk te allen tijde een overzicht beschikbaar met scores op alle competenties, door zelfscoring, managers of coaches. Werknemers weten welke vaardigheden en kennis er van hen verwacht wordt en op welk niveau, zodat ze met een duidelijk doel gemotiveerd zijn om zich te ontwikkelen. Een hogere functie waarvoor een medewerker bepaalde skills aantoonbaar onder de knie moet hebben, zorgt bijvoorbeeld voor een hogere intrinsieke motivatie en meer doorstroming binnen de organisatie.

Het belang van interne promotie wordt benadrukt door het Lifelong Education and Labor Market Needs onderzoek, waaruit bleek dat 64% van de extern aangetrokken bestuurders binnen vier jaar in de organisatie faalt. Als continue training de noodzaak van externe recruitment verlaagt, is het op de lange termijn zowel kostenverlagend als kwaliteitsverhogend voor het bedrijf. Dat doet denken aan de bekende anekdote van de manager die zich afvraagt: “Wat als we onze mensen trainen, en ze vertrekken?”, gevolgd door de wedervraag: “Wat als we het niet doen, en ze blijven?”.

3. Inzicht in kosten en opbrengsten

Het inzicht in vaardigheidsniveaus betekent ook dat de organisatie een overzicht heeft van de opbrengsten van de continue online training. De organisatie heeft hierdoor een strakkere controle over het trainingsbudget en kan verantwoorden waartoe de investeringen op individueel en collectief niveau hebben geleid. Ook dit brengt training naar een strategisch niveau.

Welke mogelijkheden voor strategische invloed van continue training zie jij? Of heb je zelf al ervaringen? Klik hieronder om meer te lezen over de inzichten en data die online training kan geven.