Kritische feedback bezorgt werkend Nederland de zenuwen

Geschreven door TrainTool | 2 november 2017

Kritische feedback blijft een gevoelig onderwerp op de werkvloer. Opvallend is dat het geven van feedback vaker zenuwen opwekt dan het ontvangen van kritiek. Zo krijgt 46 procent van de werknemers knikkende knieën van het geven van feedback, tegenover 34 procent die zenuwachtig wordt van het ontvangen van kritische feedback. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van TrainTool, marktleider in online communicatietraining, onder ruim 1.000 kantoormedewerkers in Nederland.

kritische feedback s.png

Het onderzoek laat zien dat medewerkers divers reageren op kritische feedback, wat logischerwijs het ongemakkelijke gevoel rondom dit thema versterkt. 39 procent van de medewerkers geeft aan door te vragen om van kritiek te leren en er zijn voordeel mee te doen. 7 procent van de werknemers bedankt voor de feedback. 52 procent van de medewerkers vindt van zichzelf dat hij goed met kritiek om kan gaan, maar kritische feedback kan ook een minder positieve reactie ontlokken. In veel gevallen worden medewerkers er onzeker van (23%), of schieten ze in de verdediging (19%).

Plankenkoorts

Niet alleen feedback geven en ontvangen maakt medewerkers zenuwachtig. Uit het onderzoek blijkt dat 56 procent van de werknemers last heeft van plankenkoorts bij het geven van een presentatie. Werknemers zijn bang dat ze het verhaal niet goed overbrengen en zijn huiverig om op de voorgrond te treden. Leeftijd is hierin bepalend, de angst voor presenteren neemt significant af naarmate de leeftijd toeneemt. Echter, voor het geven van kritiek gaat deze regel niet op. Eén derde van de werknemers van 18 tot 24 jaar oud geeft aan geen zenuwen te ervaren als ze collega’s van kritiek voorzien, waar slechts 16 procent van de werknemers ouder dan 55 aangeeft hier geen probleem mee te hebben.

Marijn de Geus, CEO bij TrainTool zegt hierover: “Feedback is altijd met het oog op vooruitgang. Ondanks dat dit Nederland de zenuwen bezorgt, heeft het vaak wel de gewenste uitwerking. 42 procent gaat na feedback nog beter zijn best doen. De manier waarop feedback wordt overgebracht is hierin bepalend. Niet iedereen is even sterk in het vertalen van gedachten naar een verhaal waar de ontvanger echt iets aan heeft. Een andere succesfactor voor het geven en ontvangen van feedback is een constructieve houding. Sta open voor elkaars inzicht en vraag bij onduidelijkheid verder. Spreek samen af wat de vervolgstappen zijn. Zo maak je het concreet en ontstaat er onderling begrip. Door je van deze factoren bewust te zijn, is ieder feedbackmoment een leermoment.”