Blog leiderschapstrajecten

Leiderschapskwaliteiten blended getraind

Geschreven door Henrieke Graven | 20 november 2019

Werken aan het groepsgevoel, inspiratie opdoen en het het DNA van de organisatie beleven. Maar ook: in een veilige omgeving vaardigheden kunnen oefenen, concrete skills verbeteren en beter toegerust terug naar de werkvloer gaan. In een blended ontwikkeltraject voor leidinggevenden zit het allebei. We zetten de ingrediënten voor zo’n modern en efficiënt ontwikkeltraject voor je op een rij.

Van start: live bijeenkomst

Het blijft belangrijk om de neuzen dezelfde kant op te zetten. Een live-bijeenkomst om mee te starten, geleid door een ervaren trainer is daar het ideale platform voor. Schets vanuit de organisatie de visie op leiderschap en de thema’s die behandeld gaan worden. Leg het ontwikkeltraject uit.

1-2Blended ontwikkeltrajecten van Faculty of Skills kennen hogere participatie- en tevredenheidscijfers. Onze trainers worden gemiddeld gewaardeerd met een 9,4 (2019)

Check: welke vaardigheden zijn er al

Voor professionals in een leidinggevende rol is zelfkennis essentieel. Een objectieve intake scan of assessment legt sterke punten en valkuilen genadeloos bloot. Confronterend, maar zeer waardevol voor de rest van het programma. Door een serie online role plays te volgen, wordt in kaart gebracht over welke vaardigheden de deelnemer al beschikt en waar nog werk aan de winkel is. Een professionele coach bespreekt de resultaten met de deelnemer. Samen maken ze een plan van aanpak om de missende skills verder te ontwikkelen. Hierdoor wordt het programma voor iedere deelnemer uniek en persoonlijk.

Training: efficiënt vaardigheden ontwikkelen

Het grootste struikelblok voor leidinggevenden? Tijdgebrek. Daarom worden traditionele leiderschapsprogramma’s bomvol gepropt om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk onderwerpen aan te stippen. In een online ontwikkelprogramma krijgen de deelnemers een ruim aanbod aan materialen aangereikt waarmee ze hun vaardigheden kunnen ontwikkelen. Online video roleplays vormen de kern, met realistische cases die rechtstreeks uit de organisatie komen. Door online te oefenen kan het werk beter verspreid worden. Slimme reminders helpen de deelnemers een handje. Zo duurt een programma misschien een paar weken in plaats van een paar dagen, maar daardoor beklijft het geleerde ook veel beter. De daadwerkelijk bestede tijd per deelnemer is even lang, of zelfs korter dan bij een volledig live programma.

2-2

We zien dat gemiddeld 46% van al onze TrainTool-trainingen buiten kantoortijden gevolgd worden. Afhankelijk van de doelgroep kan dat percentage nog verder oplopen.

Voorbeelden van te trainen vaardigheden

• Appreciative inquiry
  • Feedback geven
  • Situationeel leiderschap
  • Performance management
  • Coachen
  • Agile communiceren
  • Luisteren, samenvatten, doorvragen
  • Slechtnieuwsgesprek
  • Arbeidsvoorwaardengesprek
  • Beïnvloeden

Aan de slag: transfer naar de werkvloer

Inspirerende talks, voorbeelden van collega’s en concurrenten, de stip op de horizon. Allemaal mooi en waardevol, maar als je een lastig gesprek moet voeren met een medewerker, heb je er zo weinig aan. Daarom moet er voldoende aandacht zijn voor het doorvertalen naar de werkvloer. Trainen met realistische cases is daarbij een belangrijk voorwaarde. In een slotbijeenkomst wordt aandacht besteed aan de praktijk. Hoe gaan we met elkaar samenwerken, hoe brengen we onze waarden en visie naar de werkvloer? Deelnemers sluiten de training met een gedeelde beleving af.

Niet alles kan digitaal

Wij geloven enorm in de kracht van online checken, trainen en toetsen. Het is efficiënt, altijd op maat, flexibel en schaalbaar. Maar niet alles valt digitaal op te lossen. Van leidinggevenden in een organisatie wordt veel gevraagd. Niet alleen als het gaat om beschikbaarheid en oplossend vermogen, ze nemen ook een deel van hun persoonlijkheid mee in hun functie. Moderne, wendbare organisaties vragen om leidinggevenden die kwetsbaar kunnen zijn, creatief met situaties kunnen omgaan en tegelijk koers kunnen houden. Een goed leiderschapsprogramma helpt deze vaardigheden ontwikkelen. Verbinding met peers is in dat proces heel waardevol en in een live setting komt dat het best tot zijn recht.