Meer dan 28 minuten trainen? Kan dat?

Geschreven door Marijn de Geus | 15 november 2011

Bij een gemiddelde training persoonlijke vaardigheden oefen je 20 minuten gericht op je eigen aandachtspunten en krijg je circa 8 minuten professionele feedback. Het gevoelsmatige lage cijfer van 28 minuten roept vervolgens de vraag op of het niet langer moet, en zo ja, of het ook langer kan.

trainen_tijd.jpg28 minuten oefenen en professionele feedback

De ruim twintig trainingen die ik volgde, een veelvoud die ik gaf, artikelen en navraag bij anderen leidt tot de volgende getallen. Een training in een zaaltje duurt gemiddeld 1,3 dag (624 minuten), wordt gegeven door 1 trainer voor 12 deelnemers. In het programma is er kennismaking, theorie en discussie. Ongeveer de helft van de tijd (624:2=312) wordt aan rollenspelen besteed in subgroepen van 4 personen. De rollenspelen bestaan uit inleestijd (1/6x312), napraattijd (2/6x312) en oefentijd (3/6x312= 156).

In de helft van de gevallen oefenen mensen met aspecten die ze al goed beheersen en de andere helft heeft betrekking op hun ontwikkelbehoefte (156:2=78). De individuele deelnemer in het groepje van 4 (1/4 x 78=19,5 minuten) is daarmee in een training een kleine 20 minuten aan het oefenen op zijn ‘aandachtspunten’. De trainer loopt van groepje naar groepje, bekijkt rollenspelen en houdt in het beste geval een kleine 100 minuten feedbacktijd over, te verdelen over 12 personen, is per persoon 8 minuten persoonlijke feedback.

Meer oefenen en feedback?

Mijn antwoord is ‘ja’ om minimaal twee redenen. Ten eerste deelnemers vinden rollenspelen impactvol: pittig, spannend, leerzaam, levensecht. Het is het deel van de training dat het meest over jezelf gaat, jouw gedragsvoorkeuren en het juiste of averechtse effect ervan, staan centraal. Gekoppeld aan feedback (liefst die van de trainer) vormen de rollenspelen het hart van een vaardigheidstraining.

Een tweede reden voor meer oefenen: het is nodig voor gedragsverandering. Allerlei onderzoek bevestigt dat vaardigheden eigen maken voor een groot deel bestaat uit intuïtief en door ervaring doen wat werkt. Hiervoor is de praktijk van alledag de beste leerschool, die beloont en straft.

Maar per persoon verschillend blijven vaak nog een paar specifieke zaken over die niet vanzelf gaan, die iemand lastig vindt: bijvoorbeeld closen bij sales voor Piet, direct of juist tactisch aanspreken bij leidinggeven voor Klaas etc. Dit oefenen is feitelijk een proces van gedragsverandering.

Het doet vaak een beetje pijn, het is inslijpen van iets nieuws en vaak tegelijk uitbannen van gewoonten. Het gaat over: uit de comfortzone, een gewenningsproces, de juiste woorden vinden, spanning hoe jouw nieuwe gedrag bij de ander landt. Daar kun je (met collega’s, je baas, een coach) veel over praten maar impactvoller is doorgaans het doen en merken wat het met jezelf en met anderen doet. Voor dergelijke processen zijn de 28 minuten tijdens een training vooral een nuttige aanzet.

Kan er meer geoefend worden?

Hierbij is het antwoord: uiteraard als je ervoor wilt betalen en steeds beter als je niet meer wilt betalen. De betaalde oplossingen zijn voor de hand liggend: een langere training, kleinere groepsgrootte of meer trainers. Zo kan per deelnemer de persoonlijke oefentijd en persoonlijke aandacht worden uitgebreid.

Een andere steeds populairdere en goedkope oplossing is: theorie en huiswerkopdrachten via e-learning, meer oefentijd in de zaal. Dat zouden meer bureaus moeten doen.

Een derde variant waar wij de laatste jaren tijd en energie in hebben gestoken: online oefenen. Via de webcam gescripte teksten hardop uitspreken, experimenteren met nieuw gedrag door te reageren op opgenomen acteurs, jezelf terug te zien, feedback vragen en geven over opgenomen videomateriaal, met een groepsgenoot of een trainingsacteur via de webcam een rollenspel doen. Zo kan er, voor en na een training en gespreid in de tijd steeds meer. De deelnemer maakt meer uren maar zonder veel extra kosten.

Samenvattend

28 minuten is doorgaans te kort om een vaardigheid in te slijpen en oud gedrag uit te bannen. Mensen leren door rollenspelen en idealiter is er meer tijd voor oefenen met gedrag. Langer, minder deelnemers en/of meer trainers kunnen soelaas bieden maar maken de training altijd duurder. Door kennis/opdrachten en reflectie online te doen, blijft er meer tijd over in de zaal om te oefenen. Een derde nieuwe variant heeft betrekking op noviteiten op het gebied van online oefenen door gebruik van software om beeldmateriaal op te nemen, op te slaan en te reageren op elkaar.

Over het belang van oefenen en feedback en zeker over mogelijkheden om dit meer en online te doen, ga ik on- en offline graag in gesprek. Reacties en eigen ervaringen zijn meer dan welkom!