cellphonebusiness

Meet de soft skills van je medewerkers met deze 3 stappen

Geschreven door Irene van Vliet | 13 juli 2017

Als teammanager heb je vaak wel een idee van de sterke soft skills en ontwikkelpunten van je medewerkers. Maar hoe objectief is dit? En hoe breng je het per team, afdeling of voor de hele organisatie in kaart? Weg met het nattevingerwerk, leg die vinger op de zere plek! Bepaal de soft skills van je medewerkers met een scan en maak het overzichtelijk door een soft skills dashboard te implementeren. Met deze 3 stappen ben je er zo.

cellphonebusiness1. Scannen is kennen

Laat het hele team een scan maken waarin hen gevraagd wordt om specifieke vaardigheden te laten zien. Zo’n scan zal rijke data opleveren die je in staat stelt om de soft skills binnen jouw team te analyseren. Maak hem organisatiebreed, of specificeer per functiegroep. Zo kun je bijvoorbeeld een scan uitvoeren gericht op communicatieve vaardigheden tussen medewerkers. Gebruik je online videorollenspellen, dan hoeft de medewerker er ook geen dagdeel voor vrij te maken en kan hij het overal doen. Verzamel de informatie in een overzichtelijk dashboard en je ziet per afdeling, team of vestiging van de organisatie hoe men ervoor staat. De scan geeft een score waaruit je de sterktes en ontwikkelpunten van jouw team kunt herleiden. Dat kan niet alleen per competentie maar ook verder gespecificeerd per subcompetentie. Hierdoor kom je nog dichter bij de kern waaraan gewerkt kan worden.

Denk bijvoorbeeld aan het volgende voorbeeld: Je medewerkers scoren zeer goed op ‘samenwerken’ en de scan toont aan dat de subcompetenties ‘empathie tonen’ en ‘feedback ontvangen’ buitengewoon sterke punten zijn van jouw medewerkers. Het overgrote deel van je medewerkers blijkt echter niet zo goed te zijn in ‘proactief feedback geven'. Daar kun je dan specifiek aan werken, bijvoorbeeld door de trainingsstrategie hier op aan te passen. Zo ben je gericht en onderbouwd bezig met het ontwikkelen van de communicatieve vaardigheden van de gehele organisatie, specifiek op de gebieden waar dat nodig is.

2. Jouw resultaat, jouw progressie

Individuele deelnemers zijn de enigen die persoonlijke inzichten inzien. Deze inzichten triggeren de motivatie om jezelf te ontwikkelen en kunnen (op eigen initiatief) aangehaald worden in gesprekken over functioneren, ontwikkeling of doorgroeimogelijkheden met de leidinggevende of HR-professional. Zo bieden geaggregeerde rapporten inzicht voor de manager, maar kun je als individuele deelnemer nog specifieker inzicht krijgen in jouw persoonlijke situatie. Zo krijg je na het maken van een scan bijvoorbeeld de volgende feedback:Uit de scan blijkt dat jouw kracht ligt in presenteren! Mocht je dit naar een nog hoger niveau willen brengen, kijk dan hier hoe je jouw skills verder kunt trainen”. Waarna je met één klik aan een trainingsprogramma kan beginnen! Dat helpt bijvoorbeeld ook bij het koppelen van de juiste mensen aan projecten of functies, een belangrijk strategisch voordeel!

3. Stay on it!

Blijven toetsen (en continu blijven trainen!) zorgt ervoor dat je data up-to-date blijft. Het behalen van (collectief) resultaat zal je medewerkers alleen maar meer motiveren om te participeren en excelleren in de vaardigheden die relevant zijn binnen hun functies. Een dashboard maakt de communicatieve vaardigheden en competenties inzichtelijk, maar het wordt pas écht interessant als je blijft toetsen en zo ook de progressie in beeld krijgt. Door periodiek te toetsen wordt je data steeds rijker. Zo toont het sales dashboard niet alleen één momentopname met de scores van je team, maar alle momenten in een overzicht waarbij je de progressie in een enkel oogopslag in kaart hebt. Ook als er bijvoorbeeld wat vaardigheden wegebben kun je dit meteen zien, zodat dit onmiddellijk weer opgepakt kan worden. Zo zie je waar je de training voor doet en zorgt het voor gemotiveerde medewerkers!