millennialswerkgever

Millennials op de werkvloer: allemaal anders, maar dit hebben ze gemeen

Geschreven door Henrieke Graven | 23 januari 2019

Ze zijn flexibel, creatief en idealistisch, vinden groei belangrijker dan geld. Het zijn job hoppers, maar ze voelen zich wel heel betrokken bij hun werk, en lopen zichzelf daarin ook voorbij. Natuurlijk, geen twee mensen zijn hetzelfde en dus kun je ook de veelbesproken millennials niet over een kam scheren. Toch delen veel leden van de generatie 1980-2000 deze eigenschappen met elkaar. Wat betekent dat op de werkvloer? Hoe ben je een goede werkgever voor de millennial?

 

Millennial

 

Groei is belangrijker dan geld

Van millennials wordt vaak gezegd dat ze idealistisch zijn, maar dat wil niet zeggen dat ze voor een habbekrats naar kantoor komen. Toch staat deze groep mensen daadwerkelijk anders in het leven en kijken ze anders naar geld. Een grote som spaargeld op de bank is niet het hoogste doel en wellicht ook niet nodig voor mensen die midden in de ‘shared economy’ staan. Veel tijdelijke en flexibele contracten dwingen de millennial ook anders om te gaan met geld en toekomst. Hij of zij wacht het vaste contract niet af en kiest voor groei boven geld. De millennial ziet in dat het belangrijker is om zich te ontwikkelen, professioneel en persoonlijk, om flexibel en goed inzetbaar te blijven. Het is aan de werkgever om die groei te faciliteren. Ga het gesprek aan en maak helder waar de kansen en dromen liggen. Het 5V-proces van Appreciative inquiry kan hierbij een leidraad zijn. De vijf stappen (verkennen, vertellen, verbeelden, vormgeven en verwezenlijken) kunnen op een positieve manier inspiratie geven voor een nieuw toekomstbeeld. Deze vorm van communicatie tussen werkgever en werknemer geeft energie om deze toekomst samen waar te maken. De betrokkenheid van de werknemer groeit.

Gelijkwaardigheid is alles

Naast een ontwikkelgericht gesprek is je communicatiestijl belangrijk. De millennial kent een diepgevoeld idee van gelijkwaardigheid. “Mijn mening doet ertoe, ook al ben ik jonger en minder ervaren dan jij.” Dit vraagt om een nieuwe manier van samenwerken en leidinggeven. Oprechtheid is daarbij heel belangrijk. Werk echt samen met je medewerkers, zorg dat iedereen gehoord wordt en geef vertrouwen, ook als het spannend wordt. Luister naar iedereen en waardeer medewerkers om wat ze inbrengen. Een informele leiderschaps- en communicatiestijl past hierbij, maar hou het gesprek wel inhoudelijk. Zorg dat je als leidinggevende het juiste vocabulaire paraat hebt om een open gesprek te aan te gaan. Durf daarbij ook je eigen kwetsbaarheid te laten zien.

Help grenzen stellen

De flexibiliteit, ambitie en het grote verantwoordelijkheidsgevoel van de millennial hebben ook een keerzijde. De combinatie van vrijheid en hoge eisen die gesteld worden (en die de millennial aan zichzelf stelt) kunnen leiden tot een burn-out. Ondanks de grote behoefte aan vrijheid, wil ook deze medewerker weten wat er van hem of haar verwacht wordt. Wees daar dus duidelijk over en ga opnieuw het gesprek aan. Stel samen doelen op en coach de medewerker om die te bereiken. Een keer per jaar een traditioneel functioneringsgesprek is dan niet genoeg. Ga de continue dialoog aan met je medewerker om groeikansen en mogelijke pijnpunten op tijd te ontdekken.

Al deze vaardigheden voor leidinggevenden zijn te trainen. Veel doen, oefenen, feedback krijgen en nog eens proberen. We helpen je graag om binnen jouw organisatie een stap te zetten, bijvoorbeeld met onze gesprekstrainingen op het gebied van leiderschap