communicatie-multinationals-training

Multinationals opgelet: hoe je wereldwijd just in time communicatie traint

Geschreven door Marijn de Geus | 25 april 2017

De wereld wordt kleiner en multinationals worden groter. Je medewerkers moeten dus met steeds meer culturen communiceren. Dat kan lastig zijn, want culturen verschillen en effectieve communicatie is een subtiel spel. De opkomst van just in time training biedt een efficiënte oplossing: wereldwijd oefenen op het moment dat het nodig is.

communicatie-multinationals-trainingDat culturen verschillen, is geen nieuws. Wetenschappelijk zijn de verschillen uitgedrukt in zes (initieel vier) culturele dimensies van Hofstede en zeven van Trompenaars en Hampden-Turner. Het merendeel hiervan beïnvloedt onderlinge communicatie. Zelfs zoiets ‘kleins’ als small talk heeft zowel intern als extern significante invloed op solidariteit, het onderhouden en repareren van relaties en intercultureel begrip1. Ook zijn er genoeg culturen waar een nee niet wordt uitgesproken, maar op andere manieren wordt gecommuniceerd.

Culturele kennis en ervaring

Hoe voorkom je als multinational dat je relaties en resultaten hieronder lijden? Hoe maak je als L&D-manager je medewerkers succesvoller en gelukkiger in interculturele communicatie? Dan moeten ze kennis hebben van de cultuur waarmee ze communiceren en deze optimaal kunnen inzetten in de dagelijkse praktijk. Cruciaal hierin is ervaring: met de jaren kom je in dezelfde en nieuwe situaties, ga je begrijpen hoe ‘het hoort’, welke boodschap welk effect heeft en word je succesvol. Die ervaring is er echter niet altijd.

Geen eenmalige impuls

De manager die al tien jaar in Hong Kong leeft, zal de juiste technieken inmiddels in de vingers hebben. Maar de consultant die er voor een project naartoe komt? Of diezelfde manager na overplaatsing naar Calcutta? Die kun je op een cursus Indiase communicatie sturen, maar hij kan eigenlijk geen dag gemist worden. Daarnaast heeft zo’n eenmalige impuls hoogstens impact op de korte termijn. Handig bij bijvoorbeeld een onderhandeling, maar daar wil de manager niet zoveel voorbereidingstijd aan kwijt zijn.

Just in time training

Meer continue oefening is nodig om kennis te leren toepassen en het gebrek aan ervaring te compenseren. Terugkerend, zodat het effect niet verloren gaat, en toegankelijk op elk moment dat het nodig is. Deze just in time training wordt mogelijk gemaakt met videorollenspellen, beschikbaar via internet op de medewerkers laptop, tablet of smartphone. Oefening kan hierdoor over de hele wereld verspreid worden, generiek of juist toegespitst op een bepaalde groep. Het team consultants dat een maand naar Hong Kong gaat, ontvangt bijvoorbeeld in de weken voorafgaand aan hun project steeds enkele videorollenspellen om de fijne kneepjes van lokale communicatie te kunnen toepassen. Zo omarmt je organisatie de kansen van globalisering en communiceert iedereen beter.

Meer weten over videorollenspellen? Kijk hieronder!

1 Pullin, P. (2010). Small Talk, Rapport, and International Communicative Competence, 
International Journal of Business Communication, October 2010 vol. 47 no. 4 455-476.