Online training volgens Steve Jobs

Geschreven door Peter van der Reijden | 20 december 2011

Op grond van zijn biografie laat de visie van Steve Jobs op online training zich raden. Hoe verhouden drie rotsvaste overtuigingen van de Apple visionair zich tot online training?

steve_jobs_s.jpgIndruk: “A book is judged by its cover”

Jobs wist dat niet de technische specificaties maar de eerste (en tweede en derde) indruk aansprekend moest zijn om ook de ‘gewone burger’ te interesseren. Hij spendeerde tonnen aan de verpakking (die men na aankoop snel weg gooit) en keurde het ontwerp voor de behuizing van de computer 30 keer af voordat het “vriendelijk” genoeg was.

Bij online training gaat het al snel om design. Zo is een lap tekst onder de noemer ‘e-learning’ een efficiënte manier om alle motivatie de kop in te drukken, maar is een “ontwerp waar je vrolijk van wordt” een belangrijk begin. Kortom: besteed aandacht aan elk contactmoment met klant en deelnemer, online en offline.

Integratie

Hèt grote verschil tussen Microsoft en Apple (of: Bill Gates en Steve Jobs) was het volgende: Gates ontkoppelde de software (Windows) van de hardware, Jobs geloofde heilig in een integrale aanpak waar niet de maker maar de gebruiker centraal staat. De hard en software vormen, in elk geval in de beleving van de gebruiker, een geheel. Als het gaat om online trainingen vinden wij dat het technisch platform en ingevoegde content (filmpjes en oefeningen) een totaalbeleving moeten vormen.

Intuïtief

Los van het feit dat Jobs op persoonlijk niveau veel waarde hechtte aan intuïtie ten opzichte van rationele analyse (een overtuiging die hij vormde tijdens een soul-searching trip in India), was en is een intuïtieve bediening van Apple producten een groot goed.

Ik leg het gemak van de iPhone vaak als volgt uit aan twijfelaars: als je niet weet hoe iets werkt, probeer je bijna altijd automatisch het goede. Dat niveau van gebruiksvriendelijkheid bereiken, moet ook in een online training het streven zijn.