Jonge vrouw kijkt op haar telefoon

Gespreksvaardigheden in het mbo

Geschreven door Wim Schellekens | 17 mei 2023

Om mbo-studenten klaar te stomen voor de beroepspraktijk is het belangrijk dat ze niet alleen vaktechnische vaardigheden leren, maar ook dat ze goed leren communiceren. Waar ze later ook gaan werken, ze gaan in gesprek met collega's, klanten of patiënten. Steeds meer mbo's gebruiken TrainTool om studenten die gespreksvaardigheden te laten oefenen.  In dit artikel lees je 5 reden om te kiezen voor TrainTool in je onderwijs.

1. TrainTool laat studenten individueel oefenen

TrainTool is een online omgeving waarin studenten gespreksvaardigheden oefenen in online video-rollenspellen. Het gaat dan om vaardigheden zoals bijvoorbeeld feedback geven, een patiënt adviseren, of adequaat reageren op een agressieve situatie. Een TrainTool-programma begint vaak met een intake scan.  De student bekijkt een situatie met een acteur, formuleert zijn eigen reactie en neemt die op video op. Vervolgens kan de student het eigen filmpje terugkijken, delen met medestudenten of een docent. Op die manier krijgt de student inzicht in het niveau van zijn eigen vaardigheden en wat specifieke verbeterpunten zijn.

2. Studenten oefenen in een veilige omgeving

Studenten noemen het soms 'awkward' om tegen hun computer te praten in de online rollenspellen. Maar dat is nog altijd een stuk minder ongemakkelijk dan voor de hele klas een rollenspel doen. In TrainTool oefenen studenten veilig in hun eigen omgeving. Ze kunnen de video's zo vaak als nodig opnieuw opnemen.

"Het is ongemakkelijk om tegen je laptop te praten, maar ik heb wel geleerd hoe je op bepaalde momenten bijvoorbeeld moet reageren."
Student Hoornbeeck College, Gouda

3. Studenten leren van elkaar

Deelnemers in TrainTool leren aan twee kanten: door zelf video’s op te nemen en door anderen feedback te geven op hun communicatieve vaardigheden. Door feedback te geven leren studenten reflecteren op wat ze zien bij de ander en dat zorgvuldig te formuleren. We zien dat de mogelijkheid van peer-feedback veel gebruikt wordt; als iedere student een aantal medestudenten feedback geeft, loopt dat op tot wel honderden keren per programma.

4. Studenten zijn beter voorbereid

Een TrainTool-programma is uitstekend in te zetten als voorbereiding op een klassikale bijeenkomst. Daardoor weten studenten beter wat er van ze verwacht wordt en begint iedereen met een gelijk startniveau. Zo is het onderwijs niet alleen efficiënter, maar ook effectiever. Renate Robert, docent aan het Horizon College, merkt dat het oefenen in tweetallen in de klas een stuk serieuzer gaat sinds ze TrainTool gebruikt.

5. Minder grote klassen, meer aandacht

Door TrainTool slim in te zetten, kan dezelfde hoeveelheid onderwijstijd efficiënter gebruiken. Katja van Zalen van de Hogeschool van Amsterdam vertelt daarover:

“We hebben het zo ingericht dat de leerlingen TrainTool gebruiken als voorbereiding op de workshop. Dat geeft mij de luxe van halve klassen: in de week dat de ene helft bij mij de workshop volgt, is de andere helft van de groep zelfstandig bezig in TrainTool. Want met een volledige klas van 28 of 30 leerlingen vaardigheden trainen, dat is niet te doen.

Nieuwsgierig geworden naar een praktijkvoorbeeld?

Lees de hele case study over een programma in het hbo, op de Hogeschool van Amsterdam. Daar gebruiken eerstejaarsstudenten TrainTool om basisgespreksvaardigheden te leren aan de hand van een belastingadviesgesprek.

Bekijk de casestudy