OZOO: 'Zaaltjestraining' nieuwe stijl
Geschreven door Marijn de Geus | 13 december 2011Enthousiast bouwend aan mogelijkheden voor online trainen dacht ik weleens: straks is de hele offline ‘zaaltjestraining’ passé. Hier ben ik op teruggekomen: live bijeenkomsten blijven. Maar door slim gebruik van online mogelijkheden verandert de kernfunctie van de zaaltjestraining wel drastisch.
Online voordelen
Online toepassingen bieden kostenvoordelen, kwaliteits- en uniformiteitsvoordelen, flexibiliteitsvoordelen en last but not least: rendementsvoordelen. Kennisoverdracht (lezen, kijken en toetsen) vindt om die reden steeds vaker online plaats. De echte vernieuwing zeker bij pure skilltrainingen is volgens ons dat iemand online gericht en onbeperkt kan oefenen en experimenteren met gedrag. Met webcamoefeningen, autocue en het online geven van feedback wordt het mogelijk om gedrag echt in te slijpen. Iets waar in een klassieke zaaltjestraining eigenlijk nooit de tijd voor is (zie ook de blogpost: Meer dan 28 minuten trainen?).
De nieuwe volgorde: OZOO
In een arrangement waarin de voordelen van online trainen worden benut, blijkt een werkbaar programma uit 4 stappen te bestaan.
OZOO
1. Online opwarmer (optioneel)
2. Zaaltjestraining nieuwe stijl
3. Online oefenperiode met feedback trainer en groepsgenoten
4. Offline afsluiting (optioneel)
Online opwarmer (optioneel): een online opwarmer kan bestaan uit enkele oefeningen en inlezen. Hiermee zet de deelnemer de eerste stappen van onbewust naar bewust onbekwaam.
Zaaltjestraining nieuwe stijl: in aanloop naar gericht en onbeperkt online oefenen, krijgt de zaaltjesbijeenkomst het karakter van een kick off: groepsvorming, leersfeer, focus. Wellicht (uit gezelligheidsoverwegingen) met de vertrouwde snack om 17.00u. Een bestaande of nieuwe groep gaat met elkaar op avontuur en dan helpt het als je samen hebt gelachen, elkaar even kwetsbaar hebt gezien, afspraken hebt gemaakt over de samenwerking en hoe het werkt om online feedback te geven en te ontvangen. De trainer legt zijn rol uit en van iedere deelnemer worden, middels rollenspelen en een kritische en behulpzame trainer in de buurt, de leerdoelen geadresseerd. Hoe specifieker hoe beter. Men kent elkaar, de marsroute is bepaald.
Online oefenperiode: de online oefenperiode bestaat uit een persoonlijk leerprogramma met kenniscomponenten en mogelijkheden tot onbeperkt experimenteren met nieuw gedrag via de innovatieve interactieve vormen.
Offline afsluiting (optioneel): na het online leertraject plan je desgewenst een offline afsluiting. Niet een terugkomdag waar men verzucht ‘goed zo’n update want het was al behoorlijk weggezakt’. Liever een feestelijk sluitstuk van een intensief leerproces waar je al dan niet met borrel en snack elkaars videoportfolio bekijkt en ziet waar het begon en wat het trainen heeft gebracht.