obama s.png

Spreken als Obama? Vroeg beginnen!

Geschreven door Thomas Verdoes | 24 mei 2017
Buikpijn, een samengeknepen stem en klotsende oksels. Spreekangst, oftewel glossofobie, is een van de meest voorkomende fobieën die er zijn. Er wordt geschat dat wereldwijd rond de 75% van de mensen hier last van heeft. Er wordt dan ook steeds meer aandacht besteed aan het oefenen van spreken in het openbaar, ook bij jongeren. Je leert namelijk alleen spreken als een Obama door dit veel te oefenen. Maar waarom gebeurt dit nog niet in het basisonderwijs?

Junior Ted Talks

obama s.pngPresentaties in het onderwijs worden vandaag de dag onderworpen aan hoge eisen. Hoewel presentaties vroeger primair waren gericht op de inhoud, is nu de vorm misschien nog wel belangrijker geworden. Een goede presentatie in het onderwijs moet aansprekend, zelfs inspirerend zijn, en je medeleerlingen moeten erdoor geboeid worden. In feite dien je een junior Ted Talk te geven.

Op middelbare scholen en in het hoger onderwijs worden presentaties al volop geoefend met tools die aansluiten bij onze tijd. De tijd dat je alleen je presentatie kon oefenen voor je ouders of voor je medestudenten is voorbij. Je neemt jezelf op met je mobiel of webcam en je bekijkt jezelf hierna terug, of laat anderen jouw opname bekijken. Vervolgens kan je checken of je daadwerkelijk een boeiende en duidelijke presentatie hebt gegeven, of een deel ervan. Zo wordt bijvoorbeeld op de Universiteit van Utrecht al volop geoefend met het geven van academische presentaties via videorollenspellen. Hiermee is het mogelijk om in een veilige en vertrouwende omgeving te oefenen, zodat je je beter kan voorbereiden op ‘the real thing’.

Het jeugdjournaal presenteren

Maar waarom zetten we deze tools niet al in een eerder stadium in? Het moment dat een brein namelijk het meest toegankelijk is voor nieuwe kennis, is niet tijdens het hoger onderwijs of het middelbaar onderwijs, maar het basisonderwijs. Spreekbeurten op de basisschool zijn hét moment om presentatietechnieken te leren, in de periode dat het kinderbrein nog volop in de groei is en informatie veel sneller absorbeert dan in latere periodes. Online tools zijn hier uitermate geschikt voor. Zulke tools zijn in toenemende mate toegankelijk voor de kinderen, via smartphones en computers die ze toch al dagelijks gebruiken.

Deze online trainingen kunnen niet alleen erg leerzaam zijn, maar ook nog eens erg leuk! Denk aan creatieve oefeningen zoals je eigen biologiepresentatie geven à la Freek Vonk, of je eigen jeugdjournaal presenteren. Spelenderwijs kunnen kinderen hierdoor een van de meest essentiele communicatieve vaardigheden onder de knie krijgen. En hier zullen ze hun hele leven profijt van hebben: weg buikpijn, weg samengeknepen stem, en weg klotsende oksels. Obama zou jaloers zijn!

Dingt jouw klas mee naar de titel Spreekbeurtkampioen 2017? Meld je gratis aan!