Universiteiten zetten communicatieve vaardigheden hoger op de agenda

Geschreven door Marijn de Geus | 6 oktober 2016

Bij de start van het nieuwe collegejaar leggen universiteiten meer de focus op communicatietraining. Zo starten de Radboud Universiteit Nijmegen, Rijksuniversiteit Groningen (RUG), Universiteit Maastricht en Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) dit semester elk met online trainingen om academische communicatievaardigheden van studenten te ontwikkelen.

studenten_s.pngZij gaan dit doen in samenwerking met TrainTool, het online platform voor het trainen en toetsen van soft skills. Voor het vergaren en delen van kennis, waar de focus op ligt bij academisch onderwijs, zijn ook de juiste vaardigheden nodig. Waar voorheen het leren van deze vaardigheden altijd theoretisch werd aangepakt met boeken, colleges en weinig practica, wordt dit door de samenwerking met TrainTool omgedraaid en ligt de focus op het oefenen.

De Universiteit Utrecht was al voorloper met TrainTool en zet de trainingen op steeds meer plekken in. Vanaf nu gaan ook de Radboud Universiteit, RUG, Universiteit Maastricht en RSM met grote groepen studenten aan de slag met TrainTool. In de online trainingen wordt ingezet op het verbeteren van presentatievaardigheden, interviewen voor kwalitatief onderzoek en meer specifieke vaardigheden in cursussen van Bedrijfskunde en Farmacie. Studenten kunnen op hun eigen tijdstip vaardigheden trainen en herhaaldelijk oefenen via Smart Video Role Play. Docenten en medestudenten kunnen desgevraagd feedback geven. Deze vorm van training biedt uitkomst voor universiteiten. Intern is niet altijd de expertise voorhanden en zijn er ook niet genoeg docenturen om studenten uitgebreid alleen of met elkaar te laten oefenen.

Marijn de Geus, CEO van Traintool: “Hoewel communicatie altijd in meer of mindere mate deel uitmaakt van het curriculum van universiteiten, leer je dit niet uit een boekje. Studenten en PhD’ers worden vaak in het diepe gegooid bij het afnemen van kwalitatieve interviews en het presenteren van onderzoek. Dit komt de resultaten natuurlijk niet altijd ten goede. Waar dit drie jaar geleden nog ondenkbaar was, heeft het actief ontwikkelen van soft skills haar intrede gedaan in de academische wereld. Studenten vinden het leuk en heel vanzelfsprekend om skills online te trainen. Ook docenten zijn enthousiast, omdat ze in de programma’s zelf aanpassingen kunnen maken. Daarnaast zien ze de resultaten van de trainingen, zonder dat ze teveel worden afgeleid van hun core business.”