Vijf trends die ons opvielen bij het Learning Technologies congres
Geschreven door Peter van der Reijden | 27 januari 2012Deze week bezochten we het Learning Technologies Congres in Londen. Het was gaaf om er te zijn en gaf ons een goed inkijkje in de trainingsmarkt in de UK en de ontwikkelingen in het algemeen. De volgende vijf onderwerpen kwamen eigenlijk voortdurend terug.
1. Meer met minder
We schreven al eerder over de vraag om efficiëntie en het is duidelijk ook een thema voor de trainingsbureaus en learning technologies aanbieders op het congres. Dit was terug te zien in workshops met namen als: "The power of 90 minute training", "Video for any budget" en "Cost or benefit". Het efficiëntie vraagstuk wordt op twee manieren benaderd:
a. De effectiviteit (en ROI) meten (focus op voordeel)
b. Programma's korter en goedkoper (focus op kosten)
2. Blended Learning
Blended learning wordt of is duidelijk de standaard voor het publiek van dit congres. Hoewel 'blended learning' een verzamelterm is voor vele varianten, is het voor de meeste bezoekers en sprekers duidelijk dat programma's altijd blended aangeboden (moeten) worden voor maximaal effect.
3. Mobile learning
Veel workshops richtten zich op de mogelijkheden van Mobile Learning. Met name de mogelijkheid om je, via je mobiel, just-in-time te kunnen voorbereiden op een situatie of direct erna te reflecteren wordt (terecht) gezien als een groot voordeel van mobile learning. Velen geloven dat mobile learning de belangrijkste trend is richting echt werkplekleren.
4. Social learning en gamification om te motiveren
Onwillende deelnemers is een groot probleem in het e-learning gebied. En eerlijk gezegd kunnen we dat wel plaatsen als je ziet hoeveel dodelijk saaie e-learning modules er op de markt zijn. Des te leuker dus om te merken hoezeer er wordt gezocht naar alternatieven die de leerbeleving leuker en indrukwekkender maken (Marcel de Leeuwe lijkt gelijk te krijgen).
Het wordt ook duidelijk dat de oplossing voor dit probleem wordt gezocht in samen leren (social learning) en gamification (het gebruik van gaming technieken). En daar zijn wij het mee eens.
5. Het probleem van complexe leersystemen en LMS'en
Het is duidelijk dat veel (grote) bedrijven flink hebben geïnvesteerd in hun electronische leeromgevingen. Op het congres blijkt het leren omgaan met deze complexe systemen een onderwerp in zichzelf te worden. Geen goede ontwikkeling wat ons betreft. All-in-one leersystemen is niet iets waar wij in geloven. Laten we gaan voor een gemakkelijke integratie van best-of-breed tools!
Ben jij ook naar het congres geweest? Ik ben razend benieuwd hoe jij het hebt ervaren!