5 vragen aan Wilfred Rubens
Geschreven door Peter van der Reijden | 4 januari 2012Op dit blog besteden we veel aandacht aan online training, didactiek en vaardigheidsontwikkeling. Maandelijks interviewen we een ‘thought leader’ op dit gebied en vandaag leggen we vijf vragen voor aan Wilfred Rubens, blogger van het eerste uur op wilfredrubens.com en redactielid voor e-learning.nl.
1. Begin 2001 noemde je het online trainen van soft skills al als één van de trends in (t)e-learning. In hoeverre heb je hier vooruitgang gezien?
Met name het gebruik van online video heeft hier een impuls aan gegeven. In 2001 beschikten we nog niet op grote schaal over fatsoenlijke bandbreedte om hier gebruik van te maken. Nu wel. Bijvoorbeeld door soft skills te demonstreren en cursisten keuzes te laten maken uit bepaalde alternatieven. Vervolgens kan een cursist op basis van het gegeven antwoord vervolgacties uitvoeren (zie het artikel op Wilfreds blog: artikel Case based social learning). Maar ook door video response training. Daarbij worden jouw gespreksvaardigheden opgenomen met een webcam, waarna je feedback krijgt.
2. Welke case vind je hier een mooi voorbeeld van?
Een project rond gastgerichtheid binnen het Maasstad Ziekenhuis (zie het artikel op Wilfreds blog: artikel Gastgerichtheid via e-learning) waarbij men uit ging van een combinatie van e-learning, intensieve gedragstraining en borging. Bij verzekeringsmaatschappijen trainen ze sales mensen ook in verkooptechnieken via video response.
3. Wat is volgens jou de grootste uitdaging als het gaat om het online trainen van soft skills?
Het online zelf oefenen van soft skills en het online bespreken van de resultaten. Met name het oefenen gebeurt nog steeds face to face. Er zijn wel technologieën waarbij personen 3D worden geprojecteerd, maar die technologie is nog steeds niet breed beschikbaar.
De volgende twee vragen hebben betrekking op e-learning in het algemeen:
4. Met het oog op de toekomst: op welke ontwikkelingen verheug jij je en welke vrees je?
Ik verheug me op de bredere adoptie van mobiele technologie, sociale media en 3D technologie. Deze technologie maken leren nog flexibeler, 'socialer' (samenwerkend leren wordt eenvoudiger) en authentieker. Verder verheug ik me op de bredere adoptie van adaptief en gepersonaliseerd leren (meer rekening houden met specifieke wensen en behoeften). Ik verheug me ook op het gebruik van ICT voor networked en werkplek leren.
Ik heb dubbele gevoelens met betrekking tot learning analytics. Deze ontwikkeling kan enerzijds worden gebruikt om lerenden meer informatie te geven over hun eigen leerproces en om docenten input te geven ten aanzien van leerinterventies. Maar anderzijds kan learning analytics ook de privacy van mensen aantasten en gebruikt worden voor meer 'command and control' op het gebied van leren. Tenslotte signaleer ik het risico dat e-learning onder het mom van kwaliteitszorg sterk gestandaardiseerd wordt, zodat er juist minder ruimte komt voor personalisering.
5. Bij welke weblogs, personen of organisaties vind jij inspiratie?
Onder meer Ken Robinson, Sugata Mitra, Dan Pink, Malcolm Gladwell, Clayton Christensen, Stephen Downes, George Siemens, Audrey Watters, Etienne Wenger, John Seely Brown en Graham Attwell zetten mij aan het denken. Verder leer ik veel van collega's, collega-Edubloggers (klik voor een overzicht). Wat betreft organisaties wil ik het Consortium voor Innovatie en de Educause noemen.
Over Wilfred Rubens
Wilfred beschrijft op zijn weblog al meer dan tien jaar dagelijks de ontwikkelingen op het gebied van technology-enhanced learning en is redactielid voor e-learning.nl. Als zodanig heeft Wilfred een brede blik op de ontwikkelingen in de sector. Bovendien is hij vanuit meerdere rollen actief in het zelf vormgeven van deze ontwikkelingen, momenteel als projectleider bij de Open Universiteit. Volg Wilfred op @wrubens en lees zijn blog op www.wilfredrubens.com.