"Ze willen een workshop, kort maar krachtig"

Geschreven door Marijn de Geus | 13 januari 2012

Het heerst: de workshoptrend. Verschillende bureaus die ik de afgelopen weken sprak, vertellen soms met gepaste tegenzin dat hun klanten vragen om trainingen ‘in de vorm van een workshop’. De klant wil ‘kort en krachtig’ in plaats van een meerdaags programma.

workshop-s.jpgHet ligt voor de hand het motief te zoeken in de economische situatie. Er wordt gestuurd op minder out of pocket en minder derving van productiviteit. Alle zeilen bijzetten, zien dat vele organisaties dat moeten doen en vervolgens voor veel geld een wellicht best relevante vaardigheid laten trainen is not done. Dan liever even niet (uitstellen) of kort (workshop).

Als ik vervolgens doorvraag of de meerdaagse trainingen terugkomen als de economie aantrekt, dan denkt bijna niemand dat dit zo is. Ik citeer: “voor selecte gezelschappen en bepaalde opleidingen blijft de meerdaagse variant bestaan, maar de aloude ‘2x2 dagen adviesvaardigheden’, ‘3 dagen salesvaardigheden’ of ‘eendaagse+terugkom interviewtechniek’ zijn op z’n retour en komen niet meer in dezelfde mate terug”.

Het lijkt wel alsof het om een luxe gaat, iets waarvan men steeds vaker denkt straks bij hoogconjuctuur ook wel zonder te kunnen. Mensen die het zo beleven zeggen eigenlijk dat het volgen van al die meerdaagse trainingen te weinig heeft opgeleverd. Investering en opbrengst stonden niet in verhouding.

De economie legt zo de rendementsvraag van trainingen brutaal op tafel. Alleen nieuwe goede antwoorden kunnen leiden tot terugkeer van budgetten. Samenvattend is denk ik de opgave voor de bureaus: 'kort' kunnen bieden om nu in business te zijn en 'krachtig' rendement kunnen aantonen om in business te blijven.

Wat denk jij?