Blended leertraject geeft sales een boost

Een excellente klantbeleving en uitstekende service staan voorop bij Aon. Klanten moeten goed geholpen worden met een product dat bij hen past. En soms is dat een nieuwe, uitgebreidere of aanvullende verzekering. Op die manier is het verkopen van een product een uiting van die goede service. Voor de adviseurs op de klantenservice-afdeling en hun teamleiders ontwikkelde Faculty of Skills een breed en aantrekkelijk blended leertraject om salesvaardigheden te verbeteren. In deze case study lees je meer over de opzet van het traject en de ervaring van de deelnemers.

Aon nieuw logo

Aon Affinity biedt ondernemers, brancheverenigingen, franchiseorganisaties en brancheorganisaties, verenigingen en non-profitorganisaties op maat gemaakte collectieve verzekeringspakketten. Consumenten die een verzekering afsluiten via zo'n pakket kunnen bij vragen of problemen terecht bij de afdeling klantenservice van Aon.

Kansen grijpen

De adviseurs op de klantenservice van Aon waren al ervaren en goed in hun werk. Zij kennen de producten op hun duimpje en kunnen met die kennis de vragen van klanten feilloos beantwoorden. Maar het idee om een nieuwe of aanvullende verzekering voor te stellen aan een klant, kwam vaak niet bij ze op. De adviseurs dachten er gewoon niet aan, ofvonden het spannend om het gesprek om te draaien en een commercieel voorstel te doen. Dit resulteerde in gemiste verkoopkansen en grote onderlinge verschillen tussen de adviseurs. De medewerkers die het wel gemakkelijk af ging om een commercieel gesprek te voeren, en die het ook leuk vonden, sloten veel meer extra verzekeringsproducten af dan hun college's. Met deze uitdagingen wilde Aon aan de slag. Faculty of Skills ontwikkelde een blended leertraject voor de groep adviseurs en hun teamleiders.

Specifieke doelen

De doelgroep bestond uit twee functieprofielen: adviseurs en hun teamleiders. Voor elke functie zijn afzonderlijke doelen vastgesteld.

  • Adviseurs: breng adviseurs in de leermodus en train de verkoopvaardigheden die voor hen en het bedrijf van belang zijn. Help adviseurs om hun nieuwe vaardigheden over te brengen naar hun dagelijkse werk.
  •  Teamleiders: enthousiasmeer de teamleiders en stel ze in staat om hun mensen te coachen op het werk.

Adviseurs

Samen met Aon zijn we begonnen bij de basis: de functietitel van deze groep medewerkers. Vroeger werkten zij als Customer Service medewerkers, maar vanaf nu warden zij adviseurs genoemd. Meer cachet en meteen een ander accent in de rol van deze mensen. De kern van de opleiding van de adviseurs bestond uit een sales skills training, met een live meeting en een twee weken durende on line training in TrainTool. We breidden het repertoire van de adviseurs uit met sales skills en werkten aan het nodige zelfvertrouwen om ze toe te passen. Om goede salesgesprekken te leren voeren, maakten de deelnemers kennis met het RAAK-model:

  • Randvoorwaarden creëren
  • Afbakenen van de klantsituatie
  • Adviseren
  • Keuze laten maken

Teamleiders

De teamleiders hebben een belangrijke rol. Zij kennen het team goed en zorgen ervoor dat doelstellingen warden gehaald. Om de implementatie op de werkvloer goed in te richten, is het belangrijk dat de teamleiders het programma volledig begrijpen. Zowel inhoudelijk, zodat ze de medewerkers in hun vak kunnen coachen, als oak het achterliggende idee. Oak de teamleiders hebben kennis genomen van het RAAK-model, maar voor de rest van de training lag de nadruk op het coachend leiderschap. Teamleiders hebben de on line rollenspellen van de deelnemers voorzien van feedback in TrainTool. Hiervoor werd geoefend met het geven van feedback volgens het WERP-model:

  • Waarneming
  • Effect
  • Reflectie
  • Perspectief

Hou het leuk: Klantadvies in beweging

Het overkoepelende thema van dit program ma was de passie voor sport, beweging en vooruitgang. We noemden het leertraject Klantadvies in beweging. Er is veel aandacht besteed aan het aantrekkelijk en leuk maken van dit leertraject. Alle activiteiten en uitingen hingen samen met het thema, om de deelnemers gedurende het hele traject gemotiveerd en geīnspireerd te houden.

Klantadvies in beweging_logo-01-min

Cruciale onderdelen van onze aanpak

  • Betrokkenheid van het senior management: Het managementteam van Aon heeft zich ingespannen om de deelnemers te motiveren en te enthousiasmeren, bijvoorbeeld door inspirerende video's te delen en altijd aanwezig te zijn op de live bijeenkomsten van de adviseurs.
  • Gamification: de concurrentie tussen de verschillende filialen werd gestimuleerd met verschillende challenges, bijvoorbeeld: ontwerp je eigen teamlogo en versier je kantoor in jullie eigen stijl.
  • Persoonlijk: handgeschreven uitnodigingen door de teamleiders en het management.
  • Plezier: veel sportieve activiteiten en gadgets. Beklim een klimmuur, petjes en waterflessen.
  • Samen doen: een groot bord met de handtekeningen van alle deelnemers reisde van locatie naar locatie om ieders betrokkenheid te verzekeren.

Het programma was een echt blended leertraject waarbij online oefenen en live bijeenkomsten elkaar afwisselden. Op die manier kon de relatief grote groep deelnemers, verspreid over meerdere locaties binnen een korte tijd efficient getraind worden. Download deze case study voor de opbouw van het programma. 

Het gebruik van TrainTool

Een belangrijk deel van dit opleidingsprogramma was het gebruik van de software Train Tool, ontwikkeld door Faculty of Skills. De adviseurs ontmoetten TrainTool twee keer in het programma:

Online intake verkoopscan: adviseurs namen deel aan een intake in Train Tool. In een serie van acht audio-rollenspelen toonden zij hun verkoopvaardigheden. Ze konden deelnemen vanaf een computer met webcam of smartphone. Na een korte introductie kregen de deelnemers een fictieve klant 'aan de telefoon'. Ze werden gevraagd om met de klant te praten zoals ze normaal gesproken zouden doen. Dat antwoord werd opgenomen. Deelnemers kregen de kans om de opname een keer over te doen. De eindopname werd naar een coach van Faculty of Skills gestuurd, die de deelnemers een schriftelijk feedbackrapport stuurde. Een samenvatting van de resultaten van het team werd oak naar de teamleiders gestuurd.

Online training bootcamp: na een workshop waarin de resultaten van de scan werden besproken, begonnen de adviseurs met de training in TrainTool. Er waren 16 audio-rollenspellen beschikbaar en de deelnemers konden opnieuw zichzelf opnemen. Om het oefenen te stimuleren, konden ze nu zo vaak als ze wilden opnieuw opnemen. Oak was het mogelijk om collega's om feedback te vragen. Tot slot werden de opnames naar de teamleider gestuurd, die feedback gaf aan de medewerkers.

Oefenen, oefenen, oefenen

Met de online scan kregen adviseurs inzicht in hun huidige mogelijkheden. Met deze kennis zijn ze met de juiste mentaliteit naar de workshop gegaan. De resultaten van de online scan waren oak waardevol voor de teamleiders. Omdat iedereen in korte tijd dezelfde scan deed, met een breed scala aan voorbeelden, wisten de teamleiders direct op teamniveau waar nag potentieel was.

 

De adviseurs hebben in 16 verschillende rollenspellen kunnen oefenen. Gemiddeld hebben de consultants 3,2 keer een rollenspel geoefend, dus in totaal hebben ze ongeveer 50 keer per persoon geoefend. lets waar je alleen maar van kunt dromen tijdens een live workshop!

 

Het project bevatte oak veel persoonlijke coaching: deelnemers kregen feedback van een onafhankelijke coach op de online scan. Tijdens live-bijeenkomsten werden buddygroepjes gevormd om elkaar te helpen. In TrainTool werd 513 keer peer feedback gegeven en ontvangen.

Door de teamleiders te trainen in coachingtechnieken is de continuīteit op de werkvloer gegarandeerd. De teamleiders zorgen ervoor dat het onderwerp top of mind blijft, blijven (nieuwe) teamleden inspireren en zorgen ervoor dat de doelen warden bereikt. Eenvoudig op te schalen Een belangrijk voordeel van on line training is de schaalbaarheid en daarmee het internationale potentieel van het project. Aon is een wereldwijde speler met meer dan 600 kantoren in 120 landen. Online training en assessment dragen bij aan een uniform niveau van vaardigheden. Het merendeel van de groep heeft voornamelijk on line getraind, wat zeer efficient was. De teamleiders zijn intensiever face-to-face getraind, wat mogelijk blijft als de training verder (internationaal) wordt uitgerold. Door dit traject kan een relatief kleine groep medewerkers een grate verandering teweeg brengen, wat slechts het begin is van een wereldwijde verbetering.

 

Eenvoudig op te schalen

Een belangrijk voordeel van on line training is de schaalbaarheid en daarmee het internationale potentieel van het project. Aon is een wereldwijde speler met meer dan 600 kantoren in 120 landen. Online training en assessment dragen bij aan een uniform niveau van vaardigheden. Het merendeel van de groep heeft voornamelijk on line getraind, wat zeer efficient was. De teamleiders zijn intensiever face-to-face getraind, wat mogelijk blijft als de training verder
(internationaal) wordt uitgerold. Door dit traject kan een relatief kleine groep medewerkers een grate verandering teweeg brengen, wat slechts het begin is van een wereldwijde verbetering.

Resultaten

Klaar voor de start

We hebben adviseurs gevraagd of hun houding ten opzichte van sales is verbeterd. Ja, zei 87%. Deelnemers hebben salesvaardigheden ook verbeterd, gaf 73% aan. 

87%
  • Adviseur
    “Om jezelf weer te horen is leerzaam en leuk. Je hoort niet alleen wat je anders had kunnen doen, maar ook de dingen die goed zijn en die je een duwtje in de rug geven.”
  • Teamleider
    “Leuk en educatief trainingsprogramma. Voorlopig genoeg instrumenten om in de dagelijkse praktijk te gebruiken. ”
  • Adviseur
    “Met het RAAK-model kun je stap voor stap een verkoop opbouwen. Het stelt de klant in staat om zelf de verzekering af te sluiten.”
  • Adviseur
    “Leuk dat ik de opdracht krijg om vragen te stellen of een klant te beantwoorden. In de praktijk vergt het enige oefening, maar ik pik het snel op naar mijn mening. Bedankt voor deze training!”
  • Teamleider
    “Geweldig trainingsprogramma! Zal het zeker aanbevelen. ”

Download deze case study

Bewaar of deel met collega's. 

Nikki Suikers
Commercieel directeur
  1. Home
  2.    |   
  3. NL
  4.    |   
  5. Organisaties
  6.    |   
  7. Case studies
  8.    |   
  9. Aon