van de medewerkers die hun baan opzeggen, heeft in de afgelopen 3 maanden niet met hun leidinggevende gepraat over tevredenheid en toekomstperspectief*.

51% cards

Ze willen heus niet allemaal hogerop

'Iets nieuws proberen'
'Blijven leren'
'Een andere omgeving'
perspectief

Horizontale ontwikkelkansen

Medewerkers die wél gesprekken voeren over horizontale ontwikkelkansen zijn tot 2.8x meer betrokken** bij de organisatie.

meer betrokken

Perspectiefgesprek

Leidinggevenden zouden daarom 4x per jaar een perspectiefgesprek moeten voeren met hun teamleden. 

 
4x per jaar
* This Fixable Problem Costs U.S. Businesses $1 Trillion, ** Annual reviews alone don't motivate employees to perform at their best

 

Wat is een perspectiefgesprek?

Een perspectiefgesprek is een terugkerend gesprek tussen een leidinggevende en een medewerker over ontwikkeling en perspectief op het werk. 

  • de leidinggevende neemt het initiatief tot gesprek
  • de medewerker is in de lead over de eigen ontwikkeling
  • de toon is positief en constructief
  • perspectief gaat niet (alleen) over promotie
  • dat er geen concrete kansen zijn, is geen reden om het gesprek niet te voeren
  • luisteren is het uitgangspunt

 

Hoe voer je een perspectiefgesprek?

Het perspectiefgesprek draait om échte aandacht. Neem dus de tijd om een gesprek te voeren, face-to-face heeft de voorkeur boven online. Als leidinggevende is het je taak om vooral goed te luisteren, verdiepende vragen te stellen en de medewerker uit te nodigen zelf op onderzoek uit te gaan. 

Skills

De 5 vaardigheden voor leidinggevenden

  • Open houding

    Luisteren

    Écht luisteren, zonder oordeel, zonder in te vullen, zonder te sturen.

  • Het gaat niet over jou

    Eigenaarschap creëren

    Door de juiste vragen te stellen zet je de medewerker aan het denken om zo zelf tot een vervolgstap te komen. 
     
  • Laat de ander groeien

    Feedback geven

    Een medewerker bijsturen of aanmoedigen in wat al goed gaat. 

  • Iedereen leert

    Feedback ontvangen

    Hou het gelijkwaardig: sta open voor feedback op je eigen rol en de organisatie. 

  • Maak het SMART

    Doelen stellen

    Laat het niet bij praten alleen en zorg voor beweging. 

     

Vaardigheden uitgelicht

Ken de 3 luisterintenties

En trap niet in de valkuil van de eerste. 

luisteren als socrates split

Zo leer je betere vragen stellen

De uitgangspunten van een socratisch gesprek. 

Online talk Elke Wiss split

Deze organisaties maken werk van het perspectiefgesprek

randstad-minABN AMRO minAon min

 

Robbert Broekaart
Sales Consultant

"Faculty of Skills heeft een trainingsprogramma ontwikkeld voor leidinggevenden die perspectiefgesprekken gaan voeren. Wil je ook aan de slag met het perspectiefgesprek in jouw organisatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak, we horen graag van je!"

  1. Home
  2.    |   
  3. NL
  4.    |   
  5. Organisaties
  6.    |   
  7. Skills
  8.    |   
  9. Perspectiefgesprek