Voor blije medewerkers die blijven
Over perspectief en (horizontale) ontwikkelkansen
die hun baan opzeggen, heeft in de afgelopen 3 maanden niet met hun leidinggevende gepraat over tevredenheid en toekomstperspectief*.
Medewerkers die wél gesprekken voeren over horizontale ontwikkelkansen zijn tot 2.8x meer betrokken** bij de organisatie.
Leidinggevenden zouden daarom 4x per jaar een perspectiefgesprek moeten voeren met hun teamleden.
Een perspectiefgesprek is een terugkerend gesprek tussen een leidinggevende en een medewerker over ontwikkeling en perspectief op het werk.
Het perspectiefgesprek draait om échte aandacht. Neem dus de tijd om een gesprek te voeren, face-to-face heeft de voorkeur boven online. Als leidinggevende is het je taak om vooral goed te luisteren, verdiepende vragen te stellen en de medewerker uit te nodigen zelf op onderzoek uit te gaan.
Hou het niet bij praten alleen en zorg voor beweging.
Faculty of Skills heeft een trainingsprogramma ontwikkeld voor leidinggevenden die perspectiefgesprekken gaan voeren ontwikkeld.
Bij onder andere Aon, Randstad en ABN AMRO wordt het programma al ingezet.
Wil je ook aan de slag met het perspectiefgesprek in jouw organisatie? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak, we horen graag van je!
Robbert Broekaart
Consultant Faculty of Skills