Coach Alix bekroond met Learning Award 2021

Geschreven door Henrieke Graven | 18 februari 2021

Faculty of Skills is in de prijzen gevallen bij de uitreiking van de internationale Learning Awards in Londen. Het programma dat ontwikkeld is met zorgverzekeraar Zilveren Kruis kreeg een gold award in de categorie Learning Technologies. Artificial intelligence coach Alix van Faculty of Skills speelt een belangrijke rol in dat programma.

De training van Faculty of Skills maakt onderdeel uit van het onboardingprogramma voor nieuwe servicemedewerkers van Zilveren Kruis. Vanwege de eindejaarsdrukte rondom zorgverzekeringen moeten ieder jaar in korte tijd honderden nieuwe medewerkers ingewerkt worden. Met het trainingsprogramma oefenen ze in TrainTool de vaardigheden die nodig zijn voor gesprekken met klanten.

Artificial intelligence-coach Alix

Het programma bestaat uit een reeks rollenspellen met ‘klanten’ die bellen met een vraag. De medewerker staat de klant te woord en neemt die reactie op in TrainTool. Vervolgens gaat coach Alix aan de slag. Alix beluistert de opname en toetst wat gezegd wordt aan de hand van vooraf opgestelde criteria. De deelnemer ontvangt direct een persoonlijk feedbackrapport met wat goed ging en wat beter kan. Het automatiseren van deze feedback is ideaal bij programma’s met grote groepen deelnemers, zoals bij Zilveren Kruis.

Savanna Broekman, Projectleider L&O bij Zilveren Kruis: “Alix zorgt ervoor dat deelnemers snel en op een uniforme wijze feedback ontvangen. Deelnemers geven in de evaluatie ook aan blij te zijn met deze tool. Alix helpt hen om op eigen tempo en op een zelf gekozen moment te leren. Ze krijgen zelfs feedback op zondag!”

Veel kansen voor Alix

Alix wordt bij steeds meer programma’s van Faculty of Skills ingezet, onder andere bij een training voor medewerkers van bouwmarkt Praxis. Deelnemers zijn blij met de feedback van de virtuele coach. De feedback van Alix wordt door deelnemers net zo goed gewaardeerd wordt als feedback door menselijke coaches. Ook ondersteunt Alix die coaches in hun werk. Doordat standaardvaardigheden automatisch gecontroleerd worden, kan de coach meer tijd en aandacht besteden aan een genuanceerd feedbackrapport.

The Learning Awards

The Learning Awards bestaan als sinds 1996 en worden jaarlijks uitgereikt aan de beste, meest innovatieve projecten op het gebied van werkplekleren wereldwijd. Het programma voor Zilveren Kruis viel al eerder in de prijzen. Eind 2019 won het programma twee Learning Technologies Awards in de categorieën Excellence in the design of learning content en Best use of blended learning.