“Eigen casuïstiek en Belgische acteurs voegen echt iets toe”

Geschreven door Henrieke Graven | 13 april 2023

TrainTool wordt ingezet op hogescholen en universiteiten in zowel Nederland als België. Projectmanager Lisa Kostka heeft veel ervaring met projecten in beide landen. Zij ziet wel een aantal verschillen.

Lisa Kostka rond“Het eerste waar ik aan denk? Belgische studenten luisteren beter naar de docent”, zegt Lisa. “Als de docent zegt dat ze TrainTool als lesmateriaal nodig hebben, dan kopen ze het ook echt en doen daadwerkelijk de oefeningen. Op tijd.” De activatie- en participatiepercentages van TrainTool, dus de mate waarin studenten een programma starten en afronden, liggen dan ook hoger onder Belgische studenten. “Er is een mooi voorbeeld van een student in Gent. Daar gebruiken ze het programma Effectieve gespreksvaardigheden voor psychologen. De docent had ervoor gekozen het programma van veertig rollenspellen op te splitsen in een verplicht eerste deel en een facultatief tweede deel. Eén student was zo enthousiast dat ze alle facultatieve rollenspellen al gedaan had, nog voordat de docent het eerste deel officieel had opengesteld!”

Enthousiaste reacties

Die betrokkenheid ziet Lisa ook terug in de reacties van studenten. “Na afloop van een TrainTool-programma vragen we altijd wat studenten ervan vonden en om een rapportcijfer te geven. We merken in het algemeen dat studenten buiten Nederland en buitenlandse studenten in Nederland positiever zijn en hogere cijfers geven. Ze vinden het leuk en zien deze manier van leren als echt vernieuwend.”

“In het begin was het een beetje vreemd om jezelf op te nemen, maar dit raakte ik wel gewoon naar het einde toe. Ik denk dat deze cursus zeker een meerwaarde voor mijn opleiding is.”

Juridisch adviseren - Karel de Grote Hogeschool

“Ik vind het heel handig om luidop te kunnen oefenen, zonder de aanwezigheid van anderen. Dit geeft me de kans om alles op m'n eigen tempo te verwerken. De combinatie van zowel informatieve filmpjes als oefeningen zorgt er ook voor dat het zeer duidelijk is hoe de vaardigheden uitgeoefend moeten worden.”

Gespreksvaardigheden voor psychologen - Universiteit Gent

“Het is aangenaam om er onbewust op gewezen te worden dat je iets niet goed deed. Telkens dat ik merk een fout gemaakt te hebben tijdens het opnemen, start ik opnieuw. Dit zou ik zonder opname niet doen wat minder leerrijk is.”

Professioneel communiceren - Universiteit Antwerpen

Nederland-Belgie TrainTool

Nederlands programma

Op meerdere Belgische onderwijsinstellingen wordt gewerkt met Nederlandse TrainTool-programma’s. Sommige Belgische opleidingen kiezen ervoor eigen programma’s te ontwikkelen, of zetten een combinatie in. Bij de opleiding kinesitherapie bijvoorbeeld, wat Nederlanders fysiotherapie noemen. Lisa: “De Universiteit Antwerpen heeft in eerste instantie gebruikgemaakt van een Nederlands programma over motiverende gespreksvoering. Toen hun collega’s aan de KU Leuven daar een Belgische variant van maakten, zijn ze daarop overgestapt. De eigen casuïstiek en Belgische acteurs voegden echt iets toe.” De Belgische programma’s kunnen ook gewoon door het team in Nederland geproduceerd worden. “Basiscommunicatie en Professionele communicatie voor kinesitherapie hebben we opgenomen in een fysiotherapiepraktijk in Utrecht, met Vlaamse acteurs.”

Lesplan

De verklaring voor de verschillen tussen Nederlandse en Belgische studenten zoekt Lisa onder andere in de inzet van de docenten. “Bij mijn projecten in België past TrainTool heel goed in het lesplan. Gelukkig is dat bij mijn projecten in Nederland ook vaak het geval, maar soms sluit het toch niet zo goed aan, of wordt TrainTool te vrijblijvend ingezet. De docenten met wie ik werk in België steken er veel energie in en dat betaalt zich uit. Het zijn programma’s die echt van waarde zijn voor de student.”