B Corp Faculty of Skills

Hieraan kun je zien dat we het B Corp-keurmerk verdienen

Geschreven door Henrieke Graven | 24 november 2021

Faculty of Skills is 1 jaar B corp en dat vinden we een mooi moment om stil te staan bij deze titel. Als B corp hebben we oog voor mensen en onze omgeving en doen we ons best om met onze producten en de dingen die we doen de wereld beter te maken. In dit artikel lees je 6 punten waaraan je kunt zien dat we de titel verdienen.

1. Iedereen kan meedoen

Als B corp zetten we ons in voor meer eerlijkheid en diversiteit op de werkvloer en de maatschappij als geheel. We hebben het afgelopen jaar op 3 gebieden stappen gezet:

• We doen ons best ons team diverser te maken. We dagen onszelf uit om bij sollicitatieprocedures niet meteen te kiezen voor mensen die op onszelf lijken, maar doen actief ons best om het team uit te breiden met frisse gezichten. Iedereen is welkom, ongeacht leeftijd, geaardheid, achtergrond of arbeidsbeperking.
  • We maken ook onze trainingen meer inclusief, bijvoorbeeld door te letten op welke acteurs we kiezen voor de online video-rollenspellen. We bladeren net iets langer door ons adresboek en bellen acteurs die een goede afspiegeling geven van de maatschappij.
  • We gaan met je in gesprek. Praten over diversiteit en inclusie kan lastig zijn, vinden wij ook. Soms lijkt het alsof je maar beter helemaal niets meer kunt zeggen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Als experts in communicatie gaan we het gesprek met je aan over de vraag: hoe kunnen we ontspannen met elkaar in gesprek over diversiteit en inclusie?

Terugkijken: online talk over diversiteit en inclusie

charlotte perquin-deelenOm het gesprek over diversiteit en inclusie ook echt te (leren) voeren, hebben we een gast uitgenodigd die veel weet van dit onderwerp. We gingen online in gesprek met Charlotte Perquin-Deelen, onderzoeker en advocaat. Zij promoveerde op het onderwerp bias, de onbewuste vooroordelen die iedereen heeft. Je kunt de online talk van een uurtje hier terugkijken.

2. Klimaatbewuste keuzes

B corp zijn betekent zorgvuldig omgaan met je omgeving. Dat kan zoiets praktisch zijn als kiezen voor duurzame energie. In oktober 2021 zijn we verhuisd en ook op ons nieuwe kantoor komt groene stroom uit het stopcontact. Bij de verhuizing hebben we kritisch gekeken naar onze spullen. Het is verleidelijk om alles weg te doen en een frisse start te maken met nieuwe kantoormeubels, maar dat hebben we niet gedaan. De stoelen en bureaus die nog goed waren gingen gewoon mee, en de rest hebben we naar de kringloopwinkel gebracht of weggegeven aan collega’s die er wel een plekje voor wisten. De meeste spullen voor ons nieuwe kantoor kopen we ook tweedehands.

B-Corp-Headline_Facebook-600x314-de5dee5b-089f-4d6c-9284-bbd473ec9890

3. Duidelijke taal

“...de werknemer en de werkgever overeenstemming hebben bereikt over een overeenkomst op grond waarvan de werknemer in loondienst treedt van de werkgever.”

Wij noemen dat gewoon: leuk dat je bij ons komt werken! Zo wordt een van de meer abstracte onderdelen van het B corp certificaat direct duidelijk. B corps zijn transparant over wat ze doen, naar buiten toe en naar medewerkers. Zo zijn er manieren vastgelegd waarop je als medewerker van Faculty of Skills kunt meepraten over belangrijke zaken. Ons arbeidscontract is opgesteld in gewonemensentaal, zodat je snapt waar je voor tekent. En het leest ook een stuk prettiger.

4. Zwart-op-wit

Het B corp-certificaat is niet zomaar een leuk keurmerkje voor de show. Om B corp te worden moet je officieel vastleggen dat je doet wat je belooft. We zijn naar de notaris gegaan en hebben de statuten van het bedrijf aangepast om de B Corp-missie erin op te nemen. Het staat nu zwart op wit dat het een van de doelen is om ‘door middel van bedrijfsvoering en activiteiten, een significant positieve invloed te hebben op de maatschappij en het milieu in zijn algemeenheid’. En als er besluiten genomen moeten worden, zijn de bestuurders verplicht om rekening te houden met de sociale, economische, juridische en andere gevolgen voor medewerkers, leveranciers en de gemeenschap waarin we werken.

5. Op ons bord

Eten en drinken, we zijn er gek op bij Faculty of Skills. Voor onze evenementen met klanten, teamvergaderingen met wat lekkers, en cadeautjes kiezen we altijd bewust voor leveranciers uit de stad. Zo steunen we andere ondernemers in onze lokale gemeenschap. Als we met het team samen eten, is dat vrijwel altijd vegetarisch. Het zijn ook deze vrij eenvoudige keuzes die je als B corp maakt, die bij elkaar opgeteld toch veel effect hebben.

6. Gewoon goede trainingen

Tot slot zegt het B corp-certificaat ook iets over de waarde die je levert aan je klanten. Je kunt wel een heel mooi bedrijf zijn, met een fijne missie, maar als je rommel verkoopt schiet je klant daar nog niets mee op. Daarom moet je als B corp bewijzen dat je waardevolle producten verkoopt. In ons geval zijn dat trainingen waar je ook echt iets aan hebt, waar je van leert en die je beter maken. Om dat te kunnen bewijzen moeten we goed vastleggen wat het effect is van onze trainingen, en gelukkig doen we dat. Zo vragen we of deelnemers hun nieuwe skills toepassen na de training (ja, zegt 83% van de deelnemers) en meten we natuurlijk de tevredenheid van deelnemers; nu een 9 op Springest.