Carrière van de toekomst

Is jouw organisatie klaar voor de carrière van de toekomst?

Geschreven door Kars van Weeren | 24 mei 2018

De carrière van vandaag de dag is moeilijk te vergelijken met die van een generatie eerder. In een eerdere blog over always-on learning beschreven we al hoe medewerkers steeds meer verwachten van de ontwikkelingsmogelijkheden binnen een organisatie. Daarnaast komt er meer technologie bij kijken en bovendien wisselen werknemers vaker van baan. Hierdoor beginnen carrières tegenwoordig steeds meer uit een opeenvolging van leerervaringen te bestaan. De baan zelf staat niet meer centraal, maar de ontwikkeling van het individu. Persoonlijke ontwikkeling binnen een organisatie wordt dus steeds belangrijker voor medewerkers. Hoe onderscheid je je hierin als organisatie?

Carrière van de toekomstOmdat organisaties voor een groot deel afhankelijk zijn van de werknemers, is het ook van belang dat er vanuit de organisatie mogelijkheden zijn voor persoonlijke ontwikkeling. Trainingen op maat vormen een groot deel van deze ontwikkeling. Deze trainingen en andere mogelijkheden tot persoonlijke ontwikkeling werken daarnaast ook nog motiverend voor de werknemers. Er komt dus aardig wat kijken bij het faciliteren van de carrières van de toekomst. Tevredenheid van de medewerkers zal voor een groot deel afhankelijk zijn van hoe organisaties hier mee omgaan.    

Vaardigheden in de toekomst

Waar in eerste instantie verwacht werd dat alleen technische vaardigheden in belang zouden toenemen, blijkt dit in de praktijk toch anders te gaan. Naast technische vaardigheden worden namelijk ook sociale en cognitieve vaardigheden steeds belangrijker. Dit is zo, omdat deze vaardigheden niet geautomatiseerd kunnen worden. Terwijl deze skills juist wel van pas komen in combinatie met de toename van technologie in verschillende sectoren. Ook veel organisaties hebben dit door. Uit onderzoek van Deloitte blijkt namelijk dat cognitieve en sociale vaardigheden als de belangrijkste vaardigheden van de toekomst worden gezien door organisaties. In veel banen moet in komende jaren een gouden middenweg gevonden zien te worden tussen technologie en menselijke vaardigheden. Daarbij moet men in het achterhoofd houden dat de vaardigheden die vandaag de dag van belang zijn, binnen een paar jaar weleens overbodig kunnen zijn.

Trainingsprogramma's in de toekomst

De trainingsprogramma's binnen een organisatie moeten natuurlijk aangepast worden aan de benodigde vaardigheden. Dit blijkt echter lang niet altijd het geval: 54% van de werknemers zegt geen trainingen te krijgen die zich focussen op de vaardigheden van de toekomst. Daarnaast is het ook essentieel dat trainingsprogramma's worden afgestemd op de carrièrepaden van de werknemers. Over het algemeen willen werknemers bredere trainingen die hun carrièremogelijkheden ten goede kunnen komen. Uit het onderzoek van Deloitte blijkt echter dat veel trainingen alleen nog gefocust zijn op doorgroeimogelijkheden binnen de betreffende organisatie, het traditionele carrièrepad dus. Hoewel dit voor de organisatie zelf logischer lijkt, maakt het werknemers tegelijkertijd minder gelukkig.           

HR in de toekomst

Ook HR zal in de toekomst een transformatie ondergaan. Waar administratieve taken veelal aan geautomatiseerde systemen over zullen worden gelaten, zal de focus op de mens binnen de organisatie alleen maar toenemen. Welzijn van werknemers in hun werkomgeving en daarbuiten wordt van groter belang. Sterker nog, HR lijkt in de toekomst te gaan transformeren naar het zogeheten Human Being Management, waarin het dus puur draait om de individuen binnen een organisatie. Deze vorm van management sluit goed aan bij de ontwikkelingen die worden omschreven in het rapport van Deloitte. Met de focus op de mens is het belangrijk dat de communicatieve vaardigheden van het HR-personeel toereikend zijn. Trainingsprogramma’s kunnen weer bijdragen aan de bewerkstelliging hiervan. In ideale gevallen ontstaat er in organisaties een echte leercultuur waarin de medewerkers constant vaardigheden leren of herhalen. Dit alles om zo soepel mogelijk te functioneren in een alsmaar veranderende werkomgeving.

Meer weten over trainen in het digitale tijdperk? Lees de blog en ontdek waarom training juist in deze tijd van belang is!