Appreciative Inquiry (AI)

section-title-shape-1

Appreciative Inquiry (AI) is een gesprekstechniek en benadering die wordt gebruikt om positieve verandering in organisaties en mensen te stimuleren. Het is ontwikkeld door David Cooperrider en zijn collega's in de jaren 80 en heeft sindsdien veel aanhangers gekregen. De kern van Appreciative Inquiry draait om het stellen van positieve, oplossingsgerichte vragen en het verkennen van wat er al goed gaat in de organisatie. Appreciative Inquiry helpt je om collega's uit hun negatieve spiraal te halen, of wanneer ze vastzitten in wat ze willen. Daarnaast is het dé tool om te zorgen dat medewerkers zelf gaan nadenken over oplossingen. Met AI focus je op wat goed gaat, dit geeft meer energie waardoor medewerkers sneller aan de slag gaan met hun ontwikkeling en sneller aan de slag gaan met hun persoonlijke ontwikkeling, doordat je focust op het positieve. Zo voorkom je dat ze voor elk wissewasje bij jou aankloppen en creëer je een werkklimaat waarin problemen worden omgezet in oplossingen.

 

Als je deze skill beheerst dan:

voer jij gelijkwaardige gesprekken met je medewerkers waarin positiviteit centraal staat

krijgen ze de energie om aan de slag te gaan met hun eigen ontwikkeling

  nemen ze sneller de regie om zelf aan de slag te gaan met hun ontwikkeling