Drie mythes over online training

Geschreven door Peter van der Reijden | 24 april 2012

Online training is al een ruim een decennium lang ‘the next big thing’. Er is veel gebeurd in die tijd, maar niet allemaal ten goede van haar reputatie. Wanneer we praten met trainers horen we vaak dat ze de mythen die over online training bestaan moeten bestrijden. Hier zijn de 3 meest voorkomende.

e-learning_mythes.jpg1. Het is saai

Ik weet niet zeker of “e-learning” ooit een positieve emotie bij de deelnemers zal oproepen en ik geef daarvoor de schuld aan traditionele, lineaire door-klik presentaties. Deze ‘management ontwikkeling’ trainingen bestaan uit een aantal dia’s waar men doorheen gaat. Vaak zitten daar ook nog een aantal colleges bij met voice-overs in meerdere talen. En wellicht een aantal meerkeuzevragen, waar het juiste antwoord altijd C is.

Oké, misschien overdrijf ik een beetje, maar dit moet stoppen. Omdat deze ‘e-learnings’ mensen sceptisch maken tegenover bestaande online trainingsmogelijkheden die trainingen juist leuker kunnen maken! Hoeveel mensen zijn er niet verslaafd aan Facebook en games? Zie dat als een indicator van waar online training naartoe zou kunnen gaan. De juiste tools kunnen online training juist persoonlijk, uitdagend en sociaal maken.

2. Het zal (of moet) trainingen 'automatiseren'

Een training bestaat uit veel activiteiten en veel daarvan kunnen online worden gebracht. Competentie gaat over kennis, attitude en vaardigheid. Als het gaat om kennisoverdracht, kunnen er veel redenen worden bedacht om dit inderdaad te automatiseren. Een goed antwoord is immers altijd goed en een computer kan zo automatisch controleren hoe hoog iemands score is.

Maar wanneer een training gaat over het veranderen van jouw houding of het oefenen van een vaardigheid, zal er altijd een trainer zijn. Er zal altijd een cruciaal moment zijn waarin een deelnemer zich realiseert dat er waarschijnlijk een betere manier is om dingen te doen. Of de feedback die nodig is en die een onervaren college simpelweg niet kan geven.

Met andere woorden: online training betekent niet dat de titel ‘trainer’ zal verdwijnen. Eerder het tegenovergestelde. Online training zou kunnen betekenen dat de hoeveelheid tijd in een zaaltje zou kunnen verminderen (en eerlijk gezegd, wie vind dit nu echt jammer?). Maar bovenal, online training kan trainers in staat stellen om hun expertise in meer en vaak ook op effectievere manieren te benutten.

3. Het is minder effectief

Denkend aan de ‘e-learnings’ in #1 ga ik akkoord met deze stelling. Maar een goede online training die wordt gebruikt om de juiste redenen en de juiste context kan zeer effectief zijn. Vaak nog veel effectiever in combinatie met andere (face to face) leeractiviteiten.

Onderzoek op dit gebied is nog klein, maar de effectiviteit van online training is inmiddels wel bewezen. Ook zijn sommige experts die we hebben geïnterviewd het er duidelijk over eens dat soft skills effectief online kunnen worden getraind: Hans de Zwart, Wilfred Rubens, Marcel de Leeuwe.

Ik ben benieuwd naar jouw mening over de mythes rond online training. Reageer hieronder! Wil je weten hoe wij online training innoveren? Klik dan op de rode knop!