Waarom soft skills niet mogen ontbreken in een leven lang leren

Om succesvol te zijn in het werkklimaat van de 21e eeuw, is een constante ontwikkeling van vaardigheden gewenst. Vaak wordt gedacht dat het alleen technische vaardigheden zijn die ontwikkeld moeten worden om de veranderingen bij te houden. Soft skills mogen echter zeker niet achterblijven. Sterker nog: in tijden van constante technologische ontwikkelingen zijn het juist de soft skills waarin mensen zich kunnen onderscheiden!

Een leven lang leren  

Leven lang lerenAls je het hebt over constante ontwikkeling van vaardigheden, kom je al gauw uit bij het begrip ‘een leven lang leren’. Het idee hiervan is dat mensen zich continu moeten blijven ontwikkelen om mee te gaan met veranderingen en dat de mens zich dus in elke fase van het leven moet blootstellen aan een vorm van training. Binnen organisaties wordt dit begrip toegepast om de vaardigheden van medewerkers up-to-date te houden. De kans is namelijk aanwezig dat de theorieën en vaardigheden die een tijd terug tijdens een opleiding zijn geleerd, inmiddels outdated zijn. Een leven lang leren is zeker ook toepasbaar op soft skills. Veel soft skills kunnen namelijk niet worden geautomatiseerd en zullen dus alleen maar in belang toenemen. Hoewel eigenlijk elke ervaring bijdraagt aan een leven lang leren, kunnen gerichte trainingen de vaardigheden verbeteren die van belang zullen zijn in de betreffende organisatie.   

Soft skills voor duurzame inzetbaarheid

Als organisatie wil je natuurlijk dat medewerkers zo lang mogelijk van waarde zijn binnen de organisatie. Een belangrijk deel hiervan is het ontwikkelen van duurzame inzetbaarheid bij werknemers. Hoewel het concept duurzame inzetbaarheid vaak gaat over de fysieke aspecten van werk, kunnen hierin soft skills ook terugkomen. Als je wilt dat medewerkers zo lang mogelijk toegevoegde waarde kunnen bieden binnen de organisatie, is het in elk geval van belang dat de soft skills van medewerkers op niveau zijn. Of je nou stewardes of recruiter bent, in bijna elk beroep vormt goede communicatie de basis tot succes. Voor duurzame inzetbaarheid van medewerkers is het ook essentieel dat deze medewerkers gelukkig zijn in de organisatie. Aandacht voor de persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, bijvoorbeeld in de vorm van een trainingsprogramma, draagt hieraan bij. Goed getrainde en gemotiveerde werknemers kunnen makkelijker mee met de organisatie en maatschappij in het algemeen.

Van werkplek naar leerplek

In een onderzoek van het World Economic Forum wordt voorspeld dat 65% van de kinderen die nu naar school gaan, uiteindelijk een baan krijgt die nu nog niet bestaat. Om mensen klaar te stomen voor deze toekomstige banen is training, ook op latere leeftijd, essentieel. Daarvoor moeten de werkplekken in organisaties ook gaan fungeren als leerplekken. Om naast het behalen van resultaten in het heden, medewerkers ook te laten klaarstomen voor waardevolle inzetbaarheid in de toekomst, moet training een van de belangrijkste punten op de agenda van organisaties worden. Aangezien soft skills multifunctionele vaardigheden zijn die voor meerdere doeleinden kunnen worden ingezet, mag een trainingsprogramma in soft skills niet ontbreken. Het onderzoek van het World Economic Forum stelt zelfs dat vaardigheden als het overtuigen van anderen, emotionele intelligentie en lesgeven in de toekomst meer in trek zullen zijn dan bepaalde technische vaardigheden als programmeren of het bedienen van apparatuur. Soft skills zullen dus, ook in de toekomst, hoog op het lijstje staan. Daarnaast verwachten de onderzoekers dat de snelheid waarmee de vraag naar bepaalde vaardigheden veranderd alleen maar gaat groeien. Dit betekent dat een leven lang leren om in te spelen op de vaardigheden van de toekomst alleen maar belangrijker wordt.

Lees de case study en ontdek hoe Rabobank aan de slag is gegaan om soft skills te verbeteren!

Abonneer je hier!

Recente berichten