De kunst van beïnvloeden

section-title-shape-1

In vrijwel alle banen voor hoogopgeleide mensen ben je succesvoller als je anderen kunt beïnvloeden. Ga maar na: elke werkdag zijn er momenten waarop je iets van een ander wilt. Dat een collega iets aanlevert, dat je akkoord krijgt op je plan, een klant overgaat tot de koop of een groep mensen meewerkt aan een project. Maar hoe doe je dat? Sommige mensen beïnvloeden door te argumenteren of door te luisteren en proberen daarmee draagvlak te creëren, terwijl andere mensen weer beïnvloeden door te enthousiasmeren. Maar om écht goed te beïnvloeden, moet je eigenlijk alles kunnen. En net zo belangrijk: je moet weten wanneer je welke strategie het beste kunt inzetten.

 

Als je deze skill beheerst dan:

ken je de vier verschillende beïnvloedingsstrategieën: argumenteren, enthousiasmeren, dirigeren en verbinden

weet je wanneer welke strategie het meest effectief is

weet je welke strategieën je van nature goed beheerst en waar je (nog) minder goed in bent

pas je alle vier de strategieën toe